מעריב אורח
|
פורסם: שישי 13.04.07 7:24 נושא ההודעה: ישראל היתה קרובה מבעבר ליירוט מטוס נוסעים שלא הזדהה |
|
|
"ישראל היתה קרובה מבעבר ליירוט המטוס"
קצין בכיר בחיל-האוויר הסביר כי למרות שלא מדובר באירוע נדיר, הפעם נקבע רף חדש ומטוסי הקרב היו קרובים מאי פעם ליירט המטוס. אפילו רה"מ עודכן
אמיר בוחבוט
עדכון אחרון : 12/4/2007 0:22
כמעט אסון: קצין בכיר בחיל-האוויר סיפר אתמול בערב כי מטוס הנוסעים של חברת קונטיננטל, שלא עלה בקשר מול מגדל הפיקוח, היה קרוב מאי-פעם ליירוט. מפקד חיל האוויר והרמטכ"ל היו על ה"קו האדום" ועודכנו בפרטיי האירוע, וראש הממשלה ושר הביטחון קיבלו גם הם הודעה מיידית. ואולם לבסוף הכל בא על מקומו בשלום ובנתב"ג נשמו לרווחה.
ברגע שמטוס הבואינג שעליו 256 נוסעים לא עלה בקשר
הטייס שהקפיץ את נתב``ג
טייס מטוס נוסעים אמריקני לא הזדהה בהגיעו לנתב``ג, ומטוסי קרב הוזנקו מחשש לפיגוע צפוי
לכתבה המלאה
מול מגדל הפיקוח, הוקפצו שני מטוסי F-15 של חיל-האוויר שהיו באימון לעבר המטוס החשוד. במקביל הוקפצו זוג מטוסי F-15 נוספים כשהם חמושים בטילים מתאימים ליירוט המטוס. האירוע הפך לדרמטי מתמיד, בשל הקירבה לקו החוף של מדינת ישראל בו הפך המטוס לחשוד, בניגוד לפעמים קודמות.
קצין בכיר בחיל-האוויר סיפר כי בשל ניתוק הקשר, הופעלה פקודת ההגנה על שמי מדינת ישראל. "המטוס האמריקני הגיע ממערב, ובשלבים הראשונים ענה בקשר כמתוכנן. במהלך הכניסה לארץ ניתק הקשר איתו, וכל הניסיונות לחדש איתו קשר בערוצים פנימיים לא צלח", שיחזר.
"באותו הרגע הוא הפך להיות מטוס חשוד בטרור אווירי, והופעלה פקודת הגנה על שמי המדינה שלפיה חיל-האוויר מבצע מגוון אמצעים ובוחן את המטוס במרחק של 40 מייל מקו חוף, שזה חמש דקות מישראל. בשלב זה הוא האט את המהירות, ומטוסי הקרב שהיו איתו היו זמינים להפיל אותו. זה לא אירוע פשוט".
כך נשמעה השיחה בקשר ברגעים שלאחר החרדה. צילום באדיבות מהדורת החדשות של ערוץ 10
"היינו באירועים דומים, אך הפעם זה היה בטווח קריטי"
בשל הסכנה הביטחונית, עלו מפקד חיל-האוויר, האלוף אליעזר שקדי, והרמטכ"ל, רב-אלוף גבי אשכנזי, על "קו אדום" ועודכנו בזמן אמת בפרטי התקרית. ראש הממשלה, אהוד אולמרט, ושר הביטחון, עמיר פרץ, קיבלו גם הם הודעה מיידית.
"במרחק של כ-200 מייל ידענו את זהותו והיה ידוע לנו ידוע נתיב הטיסה, אבל כשמשהו משתבש המטוס הופך לחשוד", סיפר הקצין הבכיר. "ברגע שמטוסי הקרב חברו אליו הוא התרחק מערבה, ועלה
בקשר. רק אחרי 5 דקות הסתיים האירוע. לא היינו קרובים להוריד אותו משום שלא כל התנאים התקיימו כדי לבצע מהלך שכזה, אך הפעם השלב הזה היה קרוב מבעבר".
הקצין הבכיר הוסיף: "היינו באירועים דומים, אך הפעם הוא היה בטווח קריטי. בוצע תחקיר ראשוני על ידי חוקרי מינהל התעופה. לא ברור למה לא היה לו קשר. הוא טוען שהוא נהג על פי הנהלים". יש לציין כי אירוע שכזה מתרחש עשרות פעמים בשנה.
פרסום ראשון : 11/4/2007 21:26
http://www.nrg.co.il/online/1/ART1/567/011.html |
|