דה מרקר אורח
|
פורסם: שלישי 18.11.08 6:19 נושא ההודעה: המדריך לתפירת מכרזים של חברת נתיבי איילון |
|
|
המדריך לתפירת מכרזים
07:58 | 22.8.2008 גיא לשם
תגיות: גיא לשם, מכרזים, נתיבי איילון, קבלנים גיא לשם, מכרזים, נתיבי איילון, קבלנים,
בחודש שעבר פירסמה חברת נתיבי איילון מכרז שכותרתו "ביצוע עבודות ניקיון ואחזקת כבישים, גינון ומתקני דרך". החברה שתזכה במכרז תטפל בנתיבי איילון ובכבישים אחרים שבאחריות החברה במשך שלוש שנים. בסעיף 2 של המכרז, המפרט את תנאי הסף שעל המציעים להציג, נקבע כי תנאי מחייב הוא "ניסיון כקבלן ראשי בניקיון וטאטוא מכני וידני בדרכים מהירות וניסיון בפינוי עצמים ושפוכת מסוגים שונים הפזורים על הדרך".
ניסיון בתחומים חשובים כמו תיקון מעקות בטיחות שנפגעו כתוצאה מתאונות, סימון וצביעת כבישים או שילוט לא הוגדר כחובה, אלא רק כאפשרות. במלים פשוטות: מי שיש לו ניסיון בפינוי גופות בעלי חיים מהכביש עדיף בעיני נתיבי איילון על פני מי שיש לו ניסיון בתיקון מפגעים בטיחותיים.
במלים פשוטות עוד יותר: בישראל יש לא יותר מארבע חברות המחזיקות מטאטאים מכניים המתאימים לדרישה - וכולן עובדות עם נתיבי איילון כבר שנים. חברות שיש להן ניסיון רב בתיקון מפגעי בטיחות קיבלו מראש עמדה נחותה במכרז, ולמעשה כבר עם פרסומו היה ברור שמלבד הקבלנים שממילא עובדים עם נתיבי איילון לא יוכל להתמודד במכרז כל גורם אחר.
אחד המתמודדים שלא זכו במכרז הגיש עתירה בעניין לבית המשפט המחוזי בישראל. בשבוע שעבר קבעה השופטת מיכל אגמון-גונן בלשון עדינה כי נתיבי איילון הציבה "תנאי סף בלתי ענייניים". השופטת לא השתכנעה מטענות החברה כי סדר התנאים ומשקלם מסתמכים על ניסיון העבר. "נתיבי איילון העלתה טענה בעלמא לפיה הדבר נדרש לאור 'ניסיון העבר' תוך שהיא אינה מציינת ממה נובע ניסיון עבר זה, ואילו תקלות נגרמו מכך שלא היתה דרישה דומה", היא כתבה.
אגמון-גונן גם הבחינה בכך שתשובת נתיבי איילון לא ממש מתיישבת עם המציאות: "מכיוון שנתיבי איילון ציינה בתגובה שזו למעשה הפעם הראשונה שהיא מרכזת את כל העבודות במכרז אחד, הרי שאין לה ניסיון עבר לעניין זה". בתום החלטתה, שבה ציטטה מומחים לדיני מכרזים, קבעה השופטת כי על נתיבי איילון לפרסם מחדש את המכרז ולדחות את המועד האחרון לקבלת הצעות. היא אף חייבה את החברה בכיסוי הוצאות המשפט.
דוברת נתיבי איילון מסרה בתגובה: "החלטת בית המשפט אינה קובעת, לא במפורש ולא במשתמע, כי במכרז נקבעו תנאי סף שמנעו מקבלנים שלא עבדו בעבר עם החברה להשתתף בו. כל שקבעה ההחלטה הוא כי ניתן להציג את הניסיון הנדרש לעמידה בתנאי הסף באמצעות קבלני משנה. בה בעת הותירה ההחלטה בידי נתיבי איילון את שיקול הדעת ליתן משקל בבחירת הזוכה למי שחסר לו הניסיון בעמידה בתנאי הסף ומבקש להציג ניסיון זה תוך הסתייעות בקבלני משנה. בכוונת החברה לערער על ההחלטה ובמסגרת ערעור זה תפורטנה כל הסתייגויותיה מההחלטה".
guy.leshem@themarker.com
http://law.themarker.com/tmc/article.jhtml?log=tag&ElementId=skira2008 0821_1013686 |
|