מחלקה ראשונה אורח
|
פורסם: שישי 04.05.07 17:56 נושא ההודעה: נעמה מליס מקדמת הקמת גשר שתכננה לתועלת הדנקנרים בעתלית |
|
|
הון ושלטון על גשר אחד
נעמה מליס, היועצת לענייני גשרים של הוועדה לתשתיות לאומיות, מקדמת הקמת גשר שתכננה לתועלת הדנקנרים בעתלית
מאת: איילת פישביין | | www.Nfc.co.il פורומים Nfc
מינויה של האדריכלית נעמה מליס כיועצת לענייני גשרים של הוועדה לתשתיות לאומיות, הוא אחד מינויים היותר בעייתיים שנעשו במשרד הפנים. ראשית, מליס היא שותפתו העסקית לשעבר של יו"ר הוועדה לתשתיות לאומית במשרד הפנים, שמאי אסיף, והעסקתה כיועצת הוועדה שהוא עומד בראשה מהווה לכאורה העדפת מקורבת.
שנית, מליס הכינה עבור הדנקנרים תוכנית להשבחת אדמותיהם בעתלית וקיימת אפשרות שבתפקידה כיועצת הוועדה לתשתיות לאומיות היא תעדיף את האינטרסים של מעסיקיה לשעבר. שלישית, מליס עובדת כיועצת למועצה האזורית חוף הכרמל במקביל לתפקידה בוועדה לתשתיות לאומיות וקיימת אפשרות שבתפקידה זה היא תעדיף את האינטרסים של מעסיקיה בחוף הכרמל על פני האינטרסים הלאומיים.
נוכח ניגודי עניינים חמורים אלה, מליס היתה אמורה למשוך את ידיה מכל דיון שנוגע למעסיקתה בהווה: המועצה האזורית חוף הכרמל, או למעסיקיה בעבר: הדנקנרים. אלא שמליס מצפצפת. לפני שבועיים היא הפגינה נוכחות בדיון על המיקום הראוי להקמת גשר מעל פסי הרכבת בעתלית, שבו התעמתו אנשי רכבת ישראל עם נציגי הדנקנרים [מעסיקיה בעבר של מליס] ועם נציגי המועצה האזורית חוף הכרמל [מעסיקיה בהווה של מליס].
את מי משרת הגשר של מליס?
מליס, השתתפה בדיון כנציגה של מעסיקיה בחוף הכרמל, ובעצם השתתפותה העבירה, לכאורה, מעין מסר מאיים על אנשי הרכבת, `אם תתנגדו לגשר `שלי` - אעשה לכם צרות בגשרים אחרים`, ובכך לכאורה גם ניצלה את מעמדה הממלכתי כיועצת לאומית לטובת מעסיקיה המקומיים בהווה ובעבר.
בהקשר זה יש להדגיש כי מליס, במסגרת עבודתה בחוף הכרמל, הפיקה תוכנית אסטרטגית לעתלית הכוללת הקמת גשר, אבל במיקום מרוחק מעתלית, יותר נוח לדנקנרים מהגשר שתכננה רכבת ישראל. כפי שכבר פורסם ב-nfc, תוכנית מליס לעתלית מומנה על-ידי המועצה האזורית חוף הכרמל, אבל היא משרתת היטב את האינטרסים של הדנקנרים היות שהיא כוללת העתקת מרכז עתלית לאדמות המלח של דנקנר, והתחברות לאדמות אלה באמצעות גשר.
אם ייבנה הגשר לפי תוכנית רכבת ישראל, תוכנית מליס תיפגע ועמה ייפגעו גם האינטרסים של הדנקנרים באדמות המלח. הקשר זה מבהיר מדוע הופעת נעמה מליס בוויכוח על גשר הרכבת בעתלית התפרשה כהפעלת לחץ אנשי הרכבת, שלשבחם ייאמר לא נכנעו, והם נחושים להקים את הגשר במיקום שנקבע ושאושר בעבר על-ידי הוועדה לתשתיות לאומיות, לפני שמליס מונתה ליועצת לענייני גשרים של הוועדה. עם זאת, התנגדות הדנקנרים, בגיבוי המועצה האזורית חוף הכרמל ובגיבויה של מליס כיועצת הלאומית לענייני גשרים, מחלישה את אנשי הרכבת ומעכבות את הקמת הגשר מעל פסי הרכבת בעתלית כדי לסלק מפגע תעבורתי חמור המסכן חיי אדם.
עמותת כחול ירוק תומכת בתוכנית רכבת ישראל
מליס טוענת שתוכניתה האסטרטגית לעתלית, לרבות הגשר, תואמת את "רצון התושבים" כפי שהתבטא בסדנאות שהיא קיימה. הארגונים הירוקים טוענים מנגד, שתהליך הסדנאות נקטע באיבו ובנוסף יש צורך לבדוק אלו תושבים שותפו בסדנאות אלה, מה הם ידעו על האנטרסים הסמויים של נעמה מליס ועד כמה הם היו מודעים לעובדה שיש חשש שהיא פועלת לטובת הדנקנרים, מעסיקיה בעבר, ולא בהכרח לטובתם. עמותת "כחול ירוק" תומכת במיקום הגשר כפי שהוא נקבע על-ידי רכבת ישראל: "רכבת ישראל תכננה גשר במרכז עתלית במגמה לשפר את הבטיחות ולחבר בין שני חלקי היישוב. מיקום הגשר אושר על-ידי וועדת ההיגוי המקומית בעתלית" טוען הארגון ומדגיש כי שינוי המיקום כפי שתכננה נעמה מליס עבור הדנקנרים "נועד לשרת את תוכניות הנדל"ן שהוכנו עבור חברת המלח, אינו הגיוני ואינו תורם לחיבור שני חלקי עתלית, ובוודאי אינו משרת את התושבים הנוכחיים. העמותה תומכת באישור מעבר הרכבת באזור המרכז של עתלית לפי התוואי שאושר ע"י הוועד המקומי עתלית והוועדה לתשתיות לאומיות ורכבת ישראל, ומתנגדת בתוקף להסטת תוואי הגשר".
אדם טבע ודין מזהירה מהצבת עובדות בפני בג"צ
תוכנית מליס לעתלית כולל הגשר שלה, היא חסרת תוקף סטאטורי, אבל המועצה האזורית חוף הכרמל, בגיבויה של מליס כיועצת המועצה, מקדמת את הפיכתה לתוכנית מתאר מאושרת [חכ/708]. אלא שכאמור, תוכנית מליס מעתיקה את מרכז עתלית לאדמות דנקנר, שבג"צ לא אמר עדיין את דברו בקשר לעתידן.
עמותת "אדם טבע ודין" באמצעות עו"ד עמית ברכה, שיגרה לפני כעשרה ימים מכתב התרעה לראש המועצה האזורית חוף הכרמל. עוה"ד מדגיש כי "ככל הידוע למרשתי, טרם התקבלו הכרעות בעניין יעוד הקרקעות, ולכן לכאורה יש טעם לפגם בהתקדמות תכנונית, שעלולה להשפיע על דעתו של בת המשפט הבוחן את מעמדן". עוד ברכה מוסיף במכתבו: "בנייה על חלק משטחן של בריכות המלח הינה חלופה אנטי סביבתית במוצהר! עם השנים הפך שטחן של בריכות המלח לנכס אקולוגי ייחודי שאין כמוהו באזור כולו. למיטב ידיעתי רבים מתושבי עתלית מכירים ומוקירים נכס יקר זה ואנו סבורים כי ניתן להופכו לאתר טבע ותיירות ולשמרו במצבו הנוכחי כחלק מהשטח הפתוח שבין היישוב לים".
תגובות
ממשרד הפנים נמסר בתגובה על השאלות בדבר ניגודי העניינים של נעמה מליס, כי לישיבה שדנה בענייני גשר הרכבת בעתלית, היא הופיעה לא בתפקידה הלאומי אלא בתפקידה כיועצת המועצה האזורי חוף הכרמל.
+ כיתבו במערכת הפורומים החדשה של Nfc
נוצר: 04/05/2007 | עודכן: 04/05/2007 | רשימות נוספות: איילת פישביין
http://www.nfc.co.il/Archive/003-D-21880-00.html?tag=18-06-37 |
|