לעמוד החדשות
המצטרף/ת האחרון/ה לארגון נקים גב' רויטל מ- רמת השרון --- דוד בן גוריון וראשית השת"פ עם האויב בשואה עד להפקרות הבטחונית של היום
חתן פרס ישראל למשפטים פרופ` פרידמן על משפט רמון-מדינת משטרה  
הגב לנושא    אינדקס הפורומים -> הודעות של נקים



עדכונים של נקים:

אהוד ברק והסחיטה במיליונים (לכאורה) של סוכן המוסד ג'פרי אפשטיין
ראשון 07.01.24 0:58

חשיפה,מי שהורה על גיוסו של ג'פריי אפשטיין למוסד הוא לא אחר מאשר אהוד ברק כאשר היה ראש אמ"ן
שישי 05.01.24 12:41

היום יתקיים ערר במשפט דרייפוס ללוחם גיבור במשטרת ישראל
רביעי 27.12.23 20:28

מומלצים:

אוהב את ישראל, אוהב צדק? לארגון `נקים` דרוש נדבן פילנטרופ ולוחם

מעריב חושף ששופטי העליון גונבים מהציבור הטבות מפליגות הכל בניגוד גמור לחוק

רצח רבין:השבכ נעתר לבקשה של נקים לשחרר את פרופ' היס מחובת הסודיות על ניתוח הגופה

בלי בושה: השופטת ורדה אלשיך סידרה למקורבה השופט בדימוס פלפל שכר טרחה של 10 מיליון ש"ח

עמיר מנור, כתב מעריב, הוקלט משקר טרם הוציא כתבה שקרית נגד 'נקים' המיחצנת את רשם האגודות ושותפיו

שחיתות מע' המשפט פורצת את מחסום הקול,ראיון על ארגון נקים בקול ישראל, בייניש, מזוז ושנדר תחת ביקורת

הראל סגל: 'יש אדונים לארץ הזו והדמוקרטיה משרתת אותם ואת האינטרסים שלהם. כל היתר, וזה כולל את רובכם, נתונים במעמד עבדים החיים באשליית אדנות...'

צפה בנושא הקודם :: צפה בנושא הבא  
מחבר הודעה
Nakim
צוות
צוות




הצטרף: 23 ינו' 2006
הודעות: 516


הודעהפורסם: שבת 03.02.07 18:31    נושא ההודעה: חתן פרס ישראל למשפטים פרופ` פרידמן על משפט רמון-מדינת משטרה

במאמר מדהים שהתפרסם ביום 2.2.07 בידיעות אחרונות,חתן פרס ישראל למשפטים פרופ` דניאל פרידמן מאוניברסיטת תל אביב סוקר את הכרעת הדין במשפט רמון ומציין כדלקמן:

"רוממות שלטון החוק וזכויות האזרח הן בגרונם של בתי המשפט.המציאות שונה לחלוטין. ישראל נמצאת בדרכה למדינת משטרה. הגשת כתב אישום חורצת תמיד את גורל הנאשם. סיכויי הזיכוי דלים ביותר. דיני הראיות רוככו בצורה המקלה עד מאוד על השגת הרשעה גם במקרים מפוקפקים. לכך מצטרפות אשמות המוגדרות בצורה רחבה ופעמים מעורפלת (בעיקר הפרת אמונים). כך יכולה התביעה למצוא כמעט אצל כל איש ציבור שתבחר דופי כלשהו שניתן להגדירו כעבירה פלילית ולעצום את עיניה כשמדובר באחרים.
חברי הממשלה וחברי הכנסת כפופים למעשה ליועץ המשפטי, הפועל בחסות בתי המשפט (שרבים משופטיהם באים משורות התביעה). הם מבינים שבידו להגיש כתב אישום נגד איש ציבור או חבר כנסת, ובכך להביא לחיסולו.
הדמוקרטיה הישראלית פועלת איפוא רק למראית עין. אנו עדים למעבר הכוח והשלטון למקום אחר. זוהי המהפכה האנטי דמוקרטית המתרחשת תחת דגל המשפט."

למאמר המלא לחץ כאן:
http://www.nakim.org/israel-forums/viewtopic.php?t=1574


_________________
הצטרפו לקבוצה של נקים בטלגרם לקבל עדכונים.
https://t.me/Nakim_org_News
ולערוץ של נקים בטלגרם להתעדכן:
https://t.me/Nakim_org_Ch

לחתום על העצומה נגד שחיתות הממסד ומערכת המשפט ולהצטרף ל"נקים"


הצטרף לרשימת תפוצה של "נקים"! עם או בלי חתימה על העצומה
חזרה למעלה
צפה בפרופיל המשתמש שלח הודעה פרטית שלח דוא\

חשיפה בלעדית של "נקים": ההונאה במיליארדים של הקיבוצים בשיתוף רשם האגודות

אומדיה
אורח








הודעהפורסם: שלישי 06.02.07 9:08    נושא ההודעה: לטיפולך, שר המשפטים הבא

לטיפולך, שר המשפטים הבא
רה"מ אהוד אולמרט מינה את חיים רמון לשר המשפטים הבא של ישראל? לפרופ` דניאל פרידמן מאוניברסיטת ת"א יש שורת המלצות לטיפולו של רמון, כמו: לשקם את ביה"מ העליון ואת אמון הציבור בו, לבחור נשיא ראוי, לבצע רפורמה בבתי המשפט
פרופ` דניאל פרידמן
המאמר מתפרסם באדיבות המחבר. פורסם לראשונה ב"מוסף לשבת" של "ידיעות אחרונות", 21.4.2006 והוא בלעדי ברשת

תפקיד שר המשפטים יהיה אחד התפקידים המרכזיים ביותר בממשלה הבאה, ועשויה להיות לו השפעה מכרעת על דמותה של ישראל בעשורים הבאים. שר המשפטים ייכנס לתפקידו בתקופה שבה נתון בית המשפט העליון במשבר החריף ביותר בתולדותיו, והמערכת כולה ניצבת בפני קשיים גדלים והולכים. להלן בעיות מרכזיות אחדות שיונחו על שולחנו של השר החדש.

1. המשבר בבית המשפט העליון

בבית המשפט העליון אמורים לכהן 15 שופטים. לאחר פרישת השופט מישאל חשין לא מונה משנה לנשיא במקומו, ובית המשפט נותר בהרכב של 11 שופטים. הנשיא ברק יפרוש בעוד כחמישה חודשים, ואם לא יהיו עד אז מינויים חדשים, יישאר בית המשפט העליון ללא נשיא, ללא משנה לנשיא ובהרכב, שלא כולו מרשים, של עשרה שופטים. האחריות למצב עגום זה רובצת על בית המשפט העליון, שיש לו שליטה כמעט מוחלטת על הליך המינויים. לשופטי העליון שלושה חברים (מתוך תשעה) בוועדה לבחירת שופטים. השופטים פועלים כרגיל כגוש אחד, וכמעט תמיד יש בידי נציגיהם לצרף אליהם שני חברים אחרים, ובכך להשיג רוב.

מתברר שגם שופטים אינם חסינים בפני האפשרות של שימוש לרעה בכוח, וההתפתחויות בהליך המינויים יוכיחו. לפרסום ניכר זכתה פרשת מועמדותה של פרופ` נילי כהן, משפטנית מהשורה הראשונה. איכות מועמדותה של כהן היתה כזו שנדרש מסע של דיבות חסרות שחר על מנת למנוע את מינויה. בעליון לא נרתעו מכך, כשם שלא נרתעו בפרשה זו מהפרת כללי ההגינות הבסיסיים שבית המשפט העליון קובע לאחרים.

השלב הבא התרחש כאשר שרת המשפטים, ציפי לבני, הציעה למנות את פרופ` רות גביזון. היה זה מינוי ראוי שיכול היה להעשיר את מגוון הדעות בעליון. אך שוב, התברר ששופטי העליון דורשים למנוע את המינוי, הפעם משום שהשקפותיה של גביזון אינן נראות להם. במסגרת מאבק זה היינו עדים לזיג-זג מרשים. נראה שעלה בידי שופטי העליון לגייס רוב בוועדה לבחירת שופטים נגד המינוי, אלא שהוועדה לא כונסה, ואז פרסם השופט בדימוס יצחק זמיר מאמר הנושא כותרת "בלתי ראוי ובלתי חוקי" ובו ביקורת על כך שלבני איננה מכנסת את הוועדה. המאמר הסתיים באזהרה שלפיה "יהיה זה ביזיון" אם שאלת התנהגותה של שרת המשפטים "תובא להכרעת בית המשפט".

המאמר התפרסם בעיתוי אומלל שכן סמוך לפרסומו הודיעה שרת המשפטים כי בדעתה לכנס את הוועדה בינואר, אלא שאז התברר שבעליון נושבות רוחות אחרות, ובכתבה שפרסמה טובה צימוקי סופר ש"בבית המשפט העליון גורסים שכינוס הוועדה ערב בחירות אינו חוקי".

שרת המשפטים היתה מוכנה לפתור את הקושי שהתעורר באמצעות מינויים זמניים לעליון, והציעה מספר מינויים ראויים. אך שוב התברר שבית המשפט איננו מוכן להשלים עם מינויים בעלי רמה, אשר לא נעשו מבין מקורביו. נוכח ההתנגדות בעליון הוחלט לדחות גם את המינויים הזמניים עד לאחר הבחירות, מן הסתם בתקווה שהחילופין במשרד המשפטים יקלו על העליון להעביר את המינויים שהוא חפץ בהם.

התופעה המדהימה במאבק שהתנהל בין שרת המשפטים לעליון היא שהציבור ניצב בפני עולם הפוך. הפוליטקאית, שרת המשפטים, נוהגת בצורה עניינית וללא דופי, ודווקא בית המשפט מנהל מאבק בעל אופי שאיננו שונה ממאבקים פוליטיים, והוא עושה זאת בכל הכיעור המאפיין מאבק כזה. כך אירע שלראשונה בתולדות המדינה התייצבו דעת הציבור והתקשורת לצידה של שרת המשפטים ונגד בית המשפט העליון.

סיפור התדרדרותו של בית המשפט העליון הוא סיפור עצוב. פגעיה של החברה הישראלית חדרו לבין כתליו, ואילו העוצמה המוסרית והאינטלקטואלית שאפיינה אותו בעבר – נמוגה. המשימה הראשונה המוטלת על שר המשפטים החדש תהיה איפוא שיקומו של בית המשפט העליון ואמון הציבור בו. זאת לא ניתן לעשות על ידי היענות אוטומטית לדרישות השופטים, אלא על ידי שמירה על עקרונות יסוד.

2. בחירת נשיא ומשנה לנשיא

הנשיא ברק עומד לפרוש בעוד כחמישה חודשים. התנאי הראשון לשיקום בית המשפט העליון הוא שהנשיא שייבחר במקומו יהיה הראוי ביותר מבחינת כושרו המשפטי ומעמדו המוסרי לכהן בראש המערכת. בעבר נהוג היה למנות למשרה זו את השופט הוותיק ביותר. הנוהג פסול לחלוטין. תפקיד הבחירה מוטל על הוועדה לבחירת שופטים, ועקרון היסוד הוא שתפקידה לבחור את האדם המתאים ביותר לתפקיד. אם אין היא נוהגת כך ובוחרת לפי קנה מידה בלתי רציונלי, דוגמת מראה חיצוני, משקל, גיל או ותק, היא פועלת באופן פסול ובלתי חוקי. מובן גם שאילו התברר בפני בג"ץ שמוסד ציבורי אחר נוהג בשיטה כזו, היה בג"ץ מחליט לבטלה. אולם למרבה הצער בית המשפט העליון איננו מקפיד תמיד להחיל על עצמו כללים שהוא קובע לאחרים.

אכן, בכתבה מאת יעל גבירץ וטובה צימוקי מסופר שהשופטת בייניש סבורה ש"אין תחליף לשיטה הקיימת, למינוי שופטים לנשיאות על-פי הוותק, ה`סיניוריטי`. הכלל של ראשון בין שווים הוא לדעתה הכלל הבריא ביותר המבטיח את עצמאות השופטים". תמיכתה של בייניש בכלל פסול זה, האמור להבטיח את מינויה למשרה הנכספת, איננה מפתיעה. העובדה של"כלל" מדומה זה אין זכר בחוק וכי הוא פסול לחלוטין, איננה מטרידה אותה. זהו פרי תרבות המגדירה את החוק לפי אינטרס אישי. העובדה שנשיאי בתי משפט שלום ובתי משפט מחוזי אינם מתמנים לפי ותק, מבלי שאיש מעלה על הדעת שהדבר פוגע בעצמאותם, אף היא, כנראה, איננה מטרידה את בייניש.

אמנם, בעבר נבחרו נשיאי העליון לפי ותק, ובדרך זו הגיעו למשרת נשיא שופטים דוגמת זוסמן, לנדוי, שמגר וברק. בייניש איננה שייכת לקטגוריה זו. כמו כן, דברים שניתן היה לעשות בעבר, לא ניתן לעשות כיום. פעם היו מינויים פוליטיים בגדר הנורמה. כיום משמש הדבר נושא לכתבי אישום.

בחירת נשיא העליון צריכה להיעשות לפי מבחן האיכות וההתאמה לתפקיד. אין גם מניעה למנות לתפקיד מועמד או מועמדת מחוץ לבית המשפט העליון, כפי שנעשה לאחרונה בארה"ב עם מינויו של ג`והן רוברטס. אך גם בקרב שופטי בית המשפט העליון יש מועמדים העולים על בייניש ברמתם המשפטית – די להזכיר את איילה פרוקצ`יה ואת מרים נאור. לכך מצטרפת ההתנהלות הבעייתית של בייניש בענייני מינויים.

מבחנו הראשון של שר המשפטים הבא יהיה בהצעת מועמדים למשרת נשיא ומשנה לנשיא העליון על פי כישוריהם. כל ניסיון למנות לפי ותק, כלומר בחסות הדגל השחור של שיטה פסולה זו, יגרור פגיעה נוספת במעמדו של בית המשפט העליון ויפגע בעקרון שלטון החוק.

3. הוועדה לבחירת שופטים

המעמד הדומיננטי של שופטי העליון בוועדה לא הוכיח עצמו. הוא גרם נזק כבד לשופטים עצמם כאשר התברר שבסוגיית המינויים אין הם שונים מהפוליטיקאים, וכי דווקא הם תרמו להידרדרות ברמת המינויים. שינוי בעניין זה ראוי שייעשה בזהירות ובדרך שתבטיח מינויים ראויים. פתרון אפשרי הוא שייצוג השופטים בוועדה – כיום שלושה שופטים, כולם מבית המשפט העליון – ישונה ויורכב משני שופטים מחוזיים (או שופטים מחוזיים בדימוס) ושופט אחד מהעליון. היתרון באפשרות זו נעוץ בגיוון, בפיזור סמכויות, ובכך שלשופטים המחוזיים עשויה להיות היכרות טובה יותר עם המועמדים לבית משפט שלום ומחוזי מאשר לשופטי העליון.

4. הבעיות המהותיות

בבית המשפט העליון מצוי ריכוז סמכויות שלא ניתן למצוא דוגמתו בשום בית משפט בעולם וניתן לעורר את השאלה, עד כמה מתיישב ריכוז עוצמה כזה במוסד אחד, שאיננו נבחר, עם השיטה הדמוקרטית.

בעבר מילא בית המשפט העליון שלושה תפקידים מרכזיים: בג"ץ המפקח על כל רשויות המינהל ועל כל בתי הדין במדינה; ערכאה עליונה לערעורים אזרחיים; וערכאה עליונה לערעורים פליליים. בעבר מילא בית המשפט בהצלחה יוצאת דופן את שני התפקידים הראשונים שנמנו לעיל (בג"ץ וערעורים אזרחיים).

שאלת הענישה הכרוכה בערעורים הפליליים מעולם לא היתה צד חזק של בית המשפט העליון, שלא גיבש מדיניות ענישה ברורה, והרושם הוא של העדר שיטה ומקריות. בנסיבות אלה יש לברך על הצעת החוק שגיבש משרד המשפטים במגמה להביא ליתר אחידות בענישה. עם זאת, יהיה צורך לבחון דרכים לשפר את הליך הערעורים הפליליים.

תחום המשפט האזרחי, שבו הצטיין העליון בעבר, התערער בשנים האחרונות מחמת היעדר מספר מספיק של מומחים בעליון בתחום מרכזי זה וכן מחמת ערעור הביטחון המשפטי עקב הרחבת יתר של שיקול דעת בית המשפט בשורה של תחומים.

בעיות חריפות ביותר התעוררו בתחום הבג"ץ. מזה שנים עדים אנו להרחבה מתמדת בסמכותו. כל מגבלות העבר על היקף שיפוטו נמחקו. הדרישה לזכות עמידה הוסרה מהפרק. "הכל שפיט" – גם עניינים פוליטיים ושאר נושאים, שאין בית משפט בעולם העוסק בהם. לכך הצטרפו עילות חדשות של "חוסר סבירות" ו"היעדר מידתיות" שזכו לפרשנות מרחיבה. התוצאה היא שבג"ץ הפך למעין מוסד ערעור כללי על כל החלטות הממשל. כל מינוי בשירות הציבורי הוא נושא לבג"ץ, אם נמצא פגם כלשהו בעברו של הממונה או אם קיים חשד כלשהו כלפיו. כל מהלך צבאי הננקט במסגרת המלחמה בטרור יכול אף הוא לשמש נושא לבג"ץ. בג"ץ גם מגביר את התערבותו בהליכי הכנסת, וכך גובר והולך העומס שבג"ץ הטיל על עצמו וממילא נפגעת יכולתו של העליון למלא את שאר תפקידיו.

5. העליון כבית משפט לחוקה

אם לא די בכל אלה, נטל על עצמו העליון תפקיד נוסף בכך שהפך עצמו לבית משפט לחוקה, שבכוחו לבטל חוקים של הכנסת, אם לדעתו הם מנוגדים לחוקי היסוד. בית המשפט שואב את סמכותו מחוקי הכנסת, והסמכות לביטול חוק לא ניתנה לו אף לא באחד מחוקי הכנסת. אולם בפסק דין הידוע בשם "בנק המזרחי", שנפסק לפני כעשר שנים ומשתרע על פני יותר מ-350 עמודים, פסק בית המשפט העליון אגב אורחא שקיומה של סמכות כזו משתמע מחוקי היסוד. אורכו של פסק הדין אין בכוחו להסתיר את הבעיתיות שבתוצאה, מה גם שמשתמע ממנה שלמעשה כל בית משפט, לרבות בית משפט שלום, מוסמך לבטל חקיקה של הכנסת. לכך מצטרפת פרשנות מרחיבה של חוקי היסוד באופן שלמעשה כמעט כל חוק כפוף לסמכות הביטול של בית המשפט.

דוגמא קיצונית למצב מרחיק הלכת שנוצר יכול לשמש פסק הדין שעסק בהתנתקות מרצועת עזה. החלטת ההתנתקות אושרה בכנסת וקיבלה ביטוי בחוק ישום ההתנתקות. הדבר גרר זרם פניות לבג"ץ. הדיון התקיים בפני 11 שופטים, והניב פסק דין המשתרע על יותר מ-300 עמודים. שופטי הרוב אישרו את ההחלטה להתנתק, אך עם זאת פסקו, כי יש לבטל חלקים בחוק או לשנותם כך שהמפונים יזכו לתוספות בדמי הפינוי. ואילו שופט המיעוט פסק שיש לבטל כליל את חקיקת הכנסת, דבר המלמד עד היכן עלולים העניינים להידרדר.

כיום תלויה ועומדת בבג"ץ עתירה נגד החקיקה של הכנסת השוללת מתן אזרחות או תושבות בישראל לפלסטינים תושבי השטחים הנישאים לאזרחים ישראלים. חוקי היסוד אינם מסמיכים את בית המשפט לעסוק בנושא, שכן אין הם עוסקים בזכות לנישואים ואף לא בזכות להגירה לישראל. אולם מובן שהדבר איננו מבטיח שבית המשפט לא יתערב בנושא המהווה סכנה קיומית לישראל. פסק הדין עדיין לא ניתן, אולם בינתיים מציפים אותנו בתי המשפט במאות ואולי אלפי צווי ביניים, המתירים לבני זוג כאלה לשהות בישראל. כך מוקפאת חקיקה של הכנסת ולמעשה עלולה להתרוקן מתוכנה.

סוגיית הסמכות לפקח על חוקי הכנסת טעונה אפוא הסדר דחוף. ניתן לעשות זאת בדרכים שונות. למשל, להגביל את סמכות הפיקוח לנושאים מסוימים או לשלול את הסמכות לבטל חוקים ובמקומה לאפשר החזרת הנושא לכנסת לעיון מחדש. בכל מקרה, יהיה זה תפקידו של שר המשפטים להציע פתרון חקיקתי נאות להסדרת הנושא.

6. רפורמה בבתי המשפט

בית המשפט העליון יצר מצב שבו אין הוא מסוגל לעמוד במשימות שנטל על עצמו. הוא צירף לעצמו תפקיד כבד משקל של בית משפט לחוקה, העוסק בביקורת על חקיקה של הכנסת. תפקיד זה דורש הרכבים של עד 11 שופטים וגורר פסיקה בת מאות עמודים. בנסיבות אלה לא יוכל בית המשפט לתפקד כראוי אפילו יפעל בהרכב מלא של 15 שופטים.

האפשרות שהעליון חותר אליה היא הקמת בתי משפט לערעורים שיעסקו בערעורים אזרחיים ופליליים ואילו לעליון יגיעו רק ערעורים בודדים ברשות. פתרון זה משמר בידי העליון את כל הסמכויות, אך מסיר מעליו חלק נכבד מהעבודה השוטפת. ספק אם זהו פתרון רצוי. הוא יוצר ערכאת ערעור נוספת, העלולה לגרור שלב ערעורים נוסף. כמו כן הוא פוגע שלא לצורך בבתי המשפט המחוזיים, בכך שהוא יוצר ערכאה חדשה החוצצת בינם לבין העליון.

פתרונות אחרים הם הקמת בית משפט לחוקה, שיסיר מבית המשפט העליון את נטל הפיקוח על הכנסת וחוקיה, וכן חלוקת בית המשפט העליון למחלקות: ערעורים אזרחיים, שאליה מן ההכרח יהיה לצרף מספר עורכי דין מהשורה הראשונה בעלי ניסיון בתחום, ערעורים פליליים ובג"ץ.

את הפתרון הראוי יהא על שר המשפטים הבא להציע בהקדם לכנסת, ונוכח כובד המשימות שבפניו רצוי שימונה מתוך הגרעין הקשה של מפלגת השלטון ושייהנה מגיבוי מלא של ראש הממשלה.

הפרופסור דניאל פרידמן מלמד בפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל-אביב

פרופ` דניאל פרידמן (4/5/2006)


http://www.omedia.co.il/Show_Article.asp?DynamicContentID=1343&MenuID= 733
חזרה למעלה

מעריב
אורח








הודעהפורסם: שלישי 06.02.07 9:12    נושא ההודעה: שר המשפטים דניאל פרידמן?

שר המשפטים דניאל פרידמן?

שם חדש נוסף מוביל את רשימת המועמדים, ועפ"י ההערכות אנו נתבשר על ההחלטה עוד היום

נדב איל ובן כספית
6/2/2007 8:25

ראש הממשלה אהוד אולמרט אמור היה להחליט אמש מי יהיה שר המשפטים הבא. זאת כאשר שלושת המועמדים שנותרו ברשימה הם מנהל בתי המשפט לשעבר, בועז אוקון, פרופ` אמנון רובינשטיין ופרופ` דניאל פרידמן. בימים האחרונים הוזכרו גם שמותיהם של אוריאל רייכמן ועו"ד רם כספי, אולם בלשכת ראש הממשלה הבהירו אמש כי הם אינם עוד על הפרק.

אולמרט הבטיח שעד סוף השבוע יהיה בישראל שר משפטים חדש, ואתמול הוא ערך התייעצויות אחרונות בעניין.
אתמול רובינשטיין הוביל
אולמרט הודיע אתמול בישיבת סיעת קדימה כי יחליט על זהות השר החדש, ודורמים במפלגה העריכו כי המועמד המוביל הוא פרופ` אמנון רובינשטיין
לכתבה המלאה



ראש הממשלה נחוש בדעתו להביא למינוי חיצוני, נקי, שישדר מאמץ לייצב את המערכת מצד אחד, אך לא להירתע מביצוע רפורמה מן העבר השני. גורמים בכירים בקדימה העריכו כי המועמד המוביל הוא דווקא פרידמן, שאמנם מוכר פחות לציבור הישראלי, אבל מחזיק בעמדות ביקורתיות יוצאות דופן נגד המממסד המשפטי הקיים.

אולמרט התלבט אתמול בין פרופ` רובינשטיין לפרופ` פרידמן, ולקראת הערב נראה כי הסיכויים נוטים לטובתו של פרידמן. אותם גורמים אמרו כי אוקון, "למרות כישרונותיו הרבים", לא יהיה המועמד שבו יבחר אולמרט, אולם ייתכן שיוצע לו לשמש כמנכ"ל משרד המשפטים של השר הנבחר.





לא מתנגדי הממסד בלבד



לבד מניסיונם בתחום המשפטי, יש רק עניין אחד המשותף לכל השלושה: חוסר הכימיה בינם ובין צמרת הממסד המשפטי הנוכחי. בכירים בקדימה שמעו מרובינשטיין לאחרונה ביקורת עזה, בשיחות סגורות, על התנהלות חקירות המשטרה ועל מערכת המשפט.

פרידמן כתב ביום שישי האחרון מאמר יוצא דופן בחריפותו, בו האשים שאחוז ההרשעות וההעמדה לדין מוביל למסקנה כי "רוממות שלטון החוק וזכויות האזרח הם בגרונם של בית המשפט. המציאות שונה לחלוטין. ישראל נמצאת בדרכה
למדינת משטרה".

בועז אוקון אינו נחשב לאופוזיציונר משפטי (הוא היה בן טיפוחיו של הנשיא אהרון ברק). עם זאת, סיים אוקון את תפקידו כמנהל בתי המשפט לדרישת נשיאת בית המשפט העליון, דורית בייניש, שהתעמתה בעניין עם שר המשפטים היוצא רמון - שרצה בהישארותו.

אולם מקורבי אולמרט התקוממו אמש נגד הנטייה לכנות את המועמדים כ"לעומתיים", וציינו כי בשלושת המקרים מדובר במשפטנים דגולים, בעלי שם, המקובלים על ידי מערכת המשפט.



http://www.nrg.co.il/online/1/ART1/540/141.html
חזרה למעלה

חדש!: הוסף את נקים ככפתור ב-toolbar לגישה מהירה לפורומים ועידכון שוטף

ידיעות אחרונו
אורח








הודעהפורסם: רביעי 07.02.07 7:49    נושא ההודעה: מקורבי פרופ` דניאל פרידמן: הוא לא יביא טלטלה למערכת

מקורבי פרידמן: הוא לא יביא טלטלה למערכת


מהפכות? זה לא הסגנון של דניאל פרידמן. מקורביו משדרים מסר מרגיע ומספרים הלילה ל-ynet כי אין לו כל כוונה לטלטל את מערכת המשפט. "הוא יקבל החלטות ענייניות בלבד, תוך שיתוף פעולה עם המערכת", הם אומרים. על הפרגון של מזוז: "זה בהחלט שימח אותו"

אבירם זינו עדכון אחרון: 07.02.07, 00:08




מינויו של הפרופסור דניאל פרידמן עורר אתמול (ג`) סערה רבתי במערכת המשפט כולה. משפטנים בכירים אחדים התרעמו. אחרים השמיעו קריאות שמחה. ורק קולו של פרידמן עצמו טרם נשמע. הלילה משדרים מקורביו של פרידמן איתות הרגעה למערכת המשפט ולבכיריה. בשיחה עם ynet סיפרו המקורבים כי אין לשר הטרי כל כוונה לגרום טלטלה במערכת המשפט.



בשיחות סגורות אמר פרידמן למקורביו כי בכוונתו לקבל החלטות ענייניות בלבד, תוך שיתוף פעולה עם המערכת המשפטית. השר הטרי אינו מתכוון לטלטל את מערכת המשפט וכל מתנגדיו - הן בבית המשפט העליון והן באקדמיה, יכולים לפחות לפי שעה להירגע.

מינוי פרידמן

הכרזת מלחמה או סוף לאקטיביזם? / אבירם זינו

פרופ` קלוד קליין, מבכירי המשפטנים באר אומר כי למרות היכרותו האישית עם פרופ` פרידמן המינוי לא ראוי, ומדובר ב"הכרזת מלחמה". שר המשפטים לשעבר, יוסי ביילין: "אולמרט הניף אצבע משולשת למערכת המשפט". ומנגד, יש גם מי שמברך על המינוי. עו"ד פסטינגר: "פרידמן יגאל מייסורי האקטיביזם השיפוטי"
לכתבה המלאה





אחד הנעלמים הגדולים באשר למינוי היה תגובתו של היועץ המשפטי לממשלה. פרידמן תקף באחרונה כמה מהחלטותיו ובהן ההחלטה להעמיד לדין את השר לשעבר חיים רמון. אלא שהיועץ, מני מזוז, הפגין גדלות נפש והבהיר בישיבת הממשלה שלא מן המניין, שהתכנסה לאישור המינוי: "פרופסור פרידמן הוא מחשובי המשפטנים בישראל. מינויו הוא לתפארת מדינת ישראל". מזוז סיפר כי שוחח עם פרידמן וסיכם עמו כי יעבדו בשיתוף פעולה והרמוניה.



מקורביו של פרידמן סיפרו כי החיבה שהפגין מזוז היתה סיבה לאנחת רווחה. "פרופסור פרידמן בהחלט שמח על הודעת היועץ המשפטי", הוסיפו. ולא רק מזוז מפרגן. בפרקליטות החלו בשעות האחרונות ליישר קו עם דבריו של היועץ. גורמים בפרקליטות אמרו ל-ynet כי בכוונתם ליצור שיתוף פעולה מלא עם שר המשפטים הטרי ולפעול יחד על-מנת לשקם את אמון הציבור.



החיכוך הבא בעליון?

אלא שהחיבה והחיבוק הפומבי שקיבל לא מבטיחים כהונה חלקה וחסרת חיכוכים. בין היתר, בשל ביקורת שמתח בעבר הפרופסור פרידמן על נשיאת בית המשפט העליון, דורית בייניש. בשנים האחרונות נשמע קולו ברמה בכל האמור לשיטה שבה נבחרים שופטי בית-המשפט העליון בכלל, והנשיא בפרט. פרידמן התנגד לדרך מינויה של הנשיאה דורית בייניש והוביל את המאבק לבחירתה של פרופ` נילי כהן לבית-המשפט העליון.




"ההרכב של בית המשפט העליון רחוק כבר היום מלעורר התפעלות, ולאחר פרישתו של הנשיא ברק הוא יהפוך לבית המשפט העליון החלש ביותר בתולדות המדינה", אמר פרידמן ערב פרישתו של השופט בדימוס אהרן ברק. "בד בבד מסתמנת ירידה באמון הציבור בבית המשפט".




בשדרת המשפטנים הבכירים והוותיקים בארץ, בולט פרידמן כדעתן ובעל חשיבה מקורית ואמיצה, שלא היסס לצאת חוצץ נגד נורמות שנוהגות במערכת המשפטית זה שנים רבות. כעת יש להמתין ולראות האם יהיה לו הדבר לרועץ במשימות הקרובות העומדות בפניו, ובהן מינוי עשרות שופטים החסרים למערכת, ובהם גם חמישה שופטים של בית המשפט העליון.



פרסום ראשון: 06.02.07, 23:56


http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3361907,00.html
חזרה למעלה

גלובס
אורח








הודעהפורסם: רביעי 07.02.07 7:54    נושא ההודעה: הלם במע` המשפט ממינוי פרופ`פרידמן:`המינוי הוא פשוט פרובוקציה

הלם במערכת המשפט ממינוי פרופ` פרידמן לשר המשפטים: "המינוי יחליש את המערכת"
פרופ` קלוד קליין, מומחה למשפט חוקתי מהאוניברסיטה העברית: "מינויו של פרופ` פרידמן הוא פשוט פרובוקציה"
נועם שרביט 16:54 6/2/07

"מינויו של פרופ` פרידמן הוא פשוט פרובוקציה" - כך אמר היום ל"גלובס" פרופ` קלוד קליין, מומחה למשפט חוקתי מהאוניברסיטה העברית. "פרידמן הוא משפטן מהדגולים בארץ", הוא מדגיש, "אבל המינוי לא היה צפוי ואינו לטובת המערכת". לדבריו, "הסכסוך של פרידמן עם ביניש וההתבטאויות שלו נגד העליון לא מנבאים טובות. אני מאוד חושש שזו הכרזת מלחמה של הממשלה נגד בית המשפט העליון". קליין סבור שהמינוי נועד להחליש את המערכת. "מערכת המשפט, הפרקליטות ובית המשפט אקטיביסטיים מדי, ולכן מנסים להחליש אותם".
במערכת מודעה


המשפטית המומים מהמינוי, ופרופ` קליין הוא אחד המשפטנים הבכירים הבודדים שהסכימו להזדהות בשמם. "המינוי הוא הכרזת מלחמה על מערכת המשפט", אומר איש אקדמיה בכיר. "פרידמן הוא עילוי משפטי, אבל לא זה הנושא. הוא שר משפטים לעומתי, שמטרתו להמשיך במסע הדה-לגיטימציה שנעשה למערכת אכיפת החוק בחודשים האחרונים". אותו בכיר מעריך שאולמרט מבקש להחליש את המערכת המשפטית ומערכת התביעה, שנמצאות בתקופה חזקה לאחר החקירות של אישי הציבור, טיוטת האישום נגד קצב וההרשעה פה-אחד של רמון. "הממשלה חלשה כמו שלא היתה מימיה. האמון של הציבור בממשלה לא מגיע לשתי ספרות. הכנסת בכלל לא מתפקדת. זו הדרך להחליש את המערכת, אף אחד לא רוצה שתהיה מולו מערכת חזקה ועוד כזו שמאיימת".

גורמים משפטיים אמרו, שלא יתפלאו אם כעת ימנה פרידמן את בעז אוקון למנכ"ל המשרד, ויתעקש על מינוי פרופ` נילי כהן לשופטת בעליון.
חזרה למעלה

הארץ
אורח








הודעהפורסם: רביעי 07.02.07 7:56    נושא ההודעה: פרידמן: כוחי כשר המשפטים מוגבל, לא בהכרח איישם את כל מטרותיי

עדכון אחרון - 06:36 07/02/07


פרידמן: כוחי כשר המשפטים מוגבל, לא בהכרח איישם את כל מטרותיי ותוכניותיי

מאת יובל יועז

"יש דברים שאפשר לעשות ויש דברים שאי אפשר לעשות, ויש גם דברים שאנשים אחרים משכנעים אותך שלא צריך לעשות", אמר שר המשפטים המיועד בשיחה ל"הארץ"; לדבריו, בכוונתו לקיים סבב התייעצות עם גורמים רבים בזירה המשפטית; היום תובא ההחלטה על מינויו לאישור מליאת הכנסת

שר המשפטים המיועד, דניאל פרידמן, אתמול בביתו ברמת אביב. יחסיו עם ביניש עכורים, אבל רה"מ הבטיח שהשר החדש יגן על מעמד העליון

תצלום: דן קינן


עוד בנושא

כמו טלי פחימה לראש השב"כ / יוסי ורטר

שר עם אג`נדה שונה / זאב סגל


"כל אחד צריך להבין שגם כוחו של שר המשפטים מוגבל. יש דברים שאפשר לעשות ויש דברים שאי אפשר לעשות, ויש גם דברים שאנשים אחרים משכנעים אותך שלא צריך לעשות" - כך אמר אתמול (שלישי) ל"הארץ" שר המשפטים המיועד, הפרופ` דניאל פרידמן. הממשלה אישרה אמש בישיבה מיוחדת את מינויו של פרידמן, עליו הכריז ראש הממשלה אהוד אולמרט.

מינויו של פרידמן התקבל בתדהמה במערכת המשפטית. זאת, בשל הביקורת החריפה שהשמיע בשנים האחרונות על בית המשפט העליון, על נשיאת העליון השופטת דורית ביניש, ועל מערכות אכיפת החוק - המשטרה, הפרקליטות והיועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז. היום תובא ההחלטה על מינויו לאישור מליאת הכנסת. במהלך היום, נשמעה במערכת המשפטית ביקורת חריפה על מינויו השנוי במחלוקת, ובערוץ 10 התפרסם כי אחד משופטי העליון כינה את המהלך "הכרזת מלחמה על בית המשפט".

בישיבת הממשלה אמר אולמרט כי כהונתו של פרידמן תבטיח "שמירה והגנה על מוסדות אכיפת החוק ובראש ובראשונה על כבודו ומעמדו של בית המשפט העליון". לדבריו, "פרידמן הוא מועמד משכמו ומעלה מגדולי מערכת המשפט בישראל. אני משוכנע שמינויו יאפשר לנו להגביר עוד יותר את הלחימה בפשיעה, את אכיפת החוק, ואת ביצוע הרפורמות שאנחנו רוצים לחולל במערכת המשפט". מזוז אמר בישיבת הממשלה כי מינויו של פרידמן הוא "לתפארת מדינת ישראל".

פרידמן: אין הכרח שאיישם את כל תוכניותיי

בשיחה עם "הארץ" לאחר מינויו, אמר פרידמן כי אין הכרח שבכוונתו ליישם את כל התוכניות והמטרות שאותן פירט בשנים האחרונות במאמרים בעיתונות הכתובה. בין היתר, פרידמן הצהיר במאמריו שיש לבטל את סמכות בית המשפט העליון לפסול חוקים ולשקול הקמת בית משפט לחוקה; שיש לשנות את שיטת מינוי שופטים ולהוציא את רוב שופטי העליון מהרכב הוועדה לבחירת שופטים; שעל בית המשפט העליון להימנע מהתערבות בנושאים ביטחוניים ומדיניים; ובנוסף, תקף את מדיניות החקירה וההעמדה לדין של המשטרה, הפרקליטות והיועץ המשפטי לממשלה.

לדברי פרידמן, בכוונתו לקיים סבב התייעצות עם גורמים רבים בזירה המשפטית: "אני רוצה לשקול, להתייעץ. נעשה סבב שיחות ונראה מה הדעות של אנשים אחרים". לדבריו, לפתחה של המערכת המשפטית מונחות גם משימות שלא הוזכרו מעולם במאמריו, בין היתר נושאים תקציביים, תקנים, וקביעת סדר עדיפויות.

גורמים קדימה: אולמרט התלבט עד הרגע האחרון

לדברי גורמים ב"קדימה", אולמרט התלבט עד הרגע האחרון בין פרופ` אמנון רובינשטיין לבין פרידמן. מועמדותו של פרידמן הועלתה בידי רובינשטיין עצמו, שאמר לאנשי ראש הממשלה עם פנייתם הראשונה אליו להציע את המינוי לפרידמן. גם מזוז עצמו נתן את ברכתו למינוי.

תגובות רבות למינוי היו במערכת הפוליטית. שר המשפטים לשעבר, ח"כ יוסי ביילין (מרצ), אמר כי אולמרט, הנמצא תחת חקירה, הפנה אתמול אצבע משולשת כלפי מערכת המשפט בישראל, במינויו של פרידמן. לדבריו, פרידמן הוא משפטן מזהיר שהספיק לירות לכל עבר במערכת המשפטית ובשופטים. להערכתו, או שפרידמן יממש את תפישתו ויביא לפיצוץ המערכת, או שיוותר על עמדותיו ויהיה כאחרון הפוליטיקאים.

יו"ר המפד"ל ח"כ זבולון אורלב, הביע תקווה ששר המשפטים החדש יתמוך בהצעת החוק להקמת בית משפט לחוקה, כפי שהבטיח בעבר. אורלב, שהניח הצעת חוק להקמת בית משפט לחוקה, אמר כי לאור בחירתו של פרידמן, בכוונתו לקדם את החקיקה.

החלטתו של אולמרט למנות את פרידמן עוררה אתמול מתיחות בין לשכת רה"מ ליו"ר ש"ס, השר אלי ישי. ישי, וחברו השר אטיאס, החרימו את ישיבת הממשלה, לאחר שהתברר להם כי שר המשפטים המיועד שובץ ערב הבחירות במקום 120 ברשימת "שינוי". בש"ס טענו כי פרידמן כתב כמה מאמרים חריפים "נגד הזהות היהודית".
בהכנת הידיעה השתתפו גדעון אלון ויוסי ורטר


http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/822975.html
חזרה למעלה

מצעד האיוולת: ב-6.9.06 שופטים הנתבעים בהליך אזרחי בבג"ץ דוחים בעצמם עתירה להכשיר את מינוי ביניש

ידיעות אחרונו
אורח








הודעהפורסם: חמישי 08.02.07 12:25    נושא ההודעה: תמיכת איל ההון:ארקדי גאידמק מברך על מינוי פרופ` דניאל פרידמן

תמיכת איל ההון: גאידמק מברך על מינוי פרידמן


בשיחה עם ynet בירך המיליארדר הרוסי על מינויו של שר המשפטים החדש: "יש לו חזון, והוא מביא עמו משב רוח מרענן וחדש למשרד המשפטים". גאידמק תקף את הפרקליטות, שטרם החליטה בעניינו, ואמר: "הם מנהלים חקירה כדי לפגוע בשמי"

אבירם זינו פורסם: 08.02.07, 11:12




אחרי שספג חיצי ביקורות מכיוונים רבים, ובהם גם מהשופט העליון בדימוס מישאל חשין , שר המשפטים החדש מקבל תמיכה מכיוון חדש. בשיחה ממוסקבה אמר הבוקר (יום ה`) ארקדי גאידמק ל-ynet: "איני מכיר את פרופ` דניאל פרידמן אותו אבל ממה שקראתי וראיתי זוהי בחירה מצוינת. יש לו חזון והוא מביא עמו משב רוח מרענן וחדש למשרד המשפטים.



"הוא מעניין, והוא מגיע כדי לבוא ולנסות לשנות דברים שזקוקים לשינוי. יש לו רעיונות מעודדים ולטעמי - מה שיותר חשוב - הוא יותר אדם מקצועי מאשר אדם פוליטי, ואיכפת לו באמת ממערכת המשפט הישראלית".





גאידמק מחכה כבר חודשים ארוכים להחלטת הפרקליטות בעניינו. בעליה של קבוצת הכדורגל בית"ר ירושלים מלין על עינוי דין וטוען כי בפרקליטות חוששים להגיש נגדו כתב אישום שכן הוא עשוי להביא ראיות להתנהלות פטרונית, כך לדבריו, של ראש אגף החקירות במשטרה, יוחנן דנינו.




"הפרקליטות תקועה על העץ"

"אני אומר דברים שאינם מוצאים חן בעיני הפרקליטות ואני עושה דברים שלא מוצאים חן בעיני הפרקליטות", הוא אומר. "בעוד שאני משקיע כסף ותורם למדינה, המשטרה מפזרת מיליונים על חקירה נגדי, שכל מהותה הוא להכפיש את שמי הטוב".




"מערכת אכיפת החוק מושחתת ופושעת", הוא טוען. "מדוע הם לא מאשימים אותי? מדוע הם לא נותנים הסברים? אם יש להם משהו נגדי שיאשימו ואני אוכיח את חפותי, אקדיש את כל זמני כדי להוכיח את חפותי בבית המשפט. ראיתי מסמכים לפיהם הפרקליטות מעבירה בקשות מלאות במידע שגוי ומוטעה לבדיקות משטרתיות נגדי ברחבי העולם, בעיקר כדי לפגוע בשמי. לפרקליטות אין שום דבר נגדי, ואחרי ההצהרות הגדולות בתחילת החקירה פשוט קשה להם לרדת מן העץ".



למרות האופטימיות שהביע גאידמק לאור מינויו של פרידמן, המיליארדר הרוסי מסופק עד כמה יצליח שר המשפטים החדש לערוך שינויים במערכת. לדבריו, גם כשהשרים הקודמים ניסו לעשות שינויים - הדבר לא עלה בידם.


http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3362496,00.html
חזרה למעלה

וואלה
אורח








הודעהפורסם: חמישי 08.02.07 15:50    נושא ההודעה: חשין:העליון הוא ביתי,אם תרים ידך על העליון - אגדע אותה

"אם תרים ידך על העליון - אגדע אותה"
יום רביעי, 7 בפברואר 2007, 13:23 מאת: יובל יועז, הארץ


חשין וברק. "ביהמ"ש העליון הוא ביתי" (ערוץ 10)שופט ביהמ"ש העליון לשעבר מישאל חשין הזהיר את שר המשפטים המיועד פרידמן שלא יסטה מ"הדרך שהלכנו בה"


המשנה לנשיא בית המשפט העליון לשעבר מישאל חשין תקף היום בחריפות את מינויו של פרופסור דניאל פרידמן לתפקיד שר המשפטים. במכתב ששלח לפרידמן כתב לו חשין כי "יגדע את ידו" אם זה ירים אותה על בית המשפט.


פרסומת"אני יודע שאתה מבולבל, יותר מבולבל מאשר שמח", כתב חשין, "הייתי רוצה להיות שמח על המינוי, אך קשה לי. אל תסטה מהדרך שהלכנו בה. אמרת שכוחו של שר המשפטים מוגבל, זה אינו מדויק. להזיק - שר יכול. אני, כוחי דל, אבל אגן על בית המשפט העליון בכל כוחי הדל. אני מבוסס בתוך בית המשפט העליון. אני חלק ממנו, אבי היה שופט בבית המשפט העליון הראשון, אני הייתי משנה לנשיא, זה ביתי, ומי שירים יד על ביתי, אני אגדע את ידו".


חשין התייחס בראיון ל"קול ישראל" לגישתו של פרידמן ביחס לבית המשפט העליון ואמר כי "מאמריו רוויים שטנה, שנאה ובוז. שר המשפטים המיועד תקף ללא הרף את בית המשפט והשתמש בכלי הרס ומשחית ובהתקפות אישיות גם תוך ביזוי בית המשפט. מי שטוענים כי מינויו יחזק את בית המשפט העליון טובלים ושרץ בידם".


חשין הביע חשש שאם ימשיך פרידמן בדרכו, וימנה את השופט בדימוס, בועז אוקון, למנכ"ל משרד המשפטים, יהוו "השניים חומצה שתאכל את החוק והצדק".


http://news.walla.co.il/?w=/1/1054016
חזרה למעלה

ידיעות אחרונו
אורח








הודעהפורסם: חמישי 08.02.07 16:49    נושא ההודעה: עורכי דין הגישו תלונות למשטרה בעקבות דבריו של חשין

עורכי דין הגישו תלונות בעקבות דבריו של חשין


שלושה עורכי דין הגישו תלונות למשטרה בעקבות דבריו של השופט העליון בדימוס, מישאל חשין, שפנה בדברים חמורים במיוחד לשר המשפטים הנכנס פרופ` דניאל פרידמן. "מדובר בהתבטאות אלימה וחמורה מאוד", אמר אחד מעורכי הדין

אבירם זינו פורסם: 08.02.07, 00:27


התבטאויותיו הקשות של השופט העליון בדימוס מישאל חשין נגד מינויו של שר המשפטים החדש, פרופ` דניאל פרידמן, עוררו סערה בעולם המשפט. גורם משפטי בכיר אמר אמש (יום ד`) ל-ynet כי הדברים של חשין הם בלתי נסבלים ולא מתקבלים על הדעת. "המינוי הוא מינוי ראוי, ולא ייתכן שמקרבנו יצאו התבטאויות כל כך חמורות", הוסיף הגורם.




בשידור חי ברשת ב` אתמול בבוקר הזהיר חשין, בקול חנוק מדמעות, את פרופ` פרידמן שלא יעז לפגוע בבית המשפט העליון. "זה ביתי. מי שירים יד על ביתי אני אגדע את ידו", אמר.




לשמיעת דבריו של חשין לחצו play


מעבר לתגובות הנדהמות מפיהם של אנשי משפט, היו גם מי שהחליטו לעשות מעשה: עורכי הדין אילן ציאון, עדי ברוך ונפתלי גור-אריה הגישו אתמול תלונה במשטרה נגד המשנה לנשיא בית המשפט העליון לשעבר.



עו"ד ציאון אמר ל-ynet: "קראתי באתרי האינטרנט את האיום של חשין נגד דניאל פרידמן, ונראה שמדובר באיום חריף מאוד נגד שר המשפטים, שהוא למעשה איש ציבור". עו"ד ציאון, המשמש גם כראש תנועת "גדר לחיים", הנאבקת למען גדר ההפרדה, הוסיף: "אני סבור שמינוי של פרידמן הוא מינוי חשוב ביותר. מדובר באדם בעל מעלות יוצאות דופן והוא שם את האצבע על בעיה מסוימת שכולנו רואים - השתלטות של קבוצה מצומצמת על בית המשפט העליון ועל כל תחומי החיים שלנו".




העיניים מסרבות להאמין

עורך הדין גור-אריה אמר ל-ynet: "מדובר בהתבטאות אלימה וחמורה מאוד. אלו דברים שאתה קורא והעיניים מסרבות להאמין שנאמרו על ידי שופט בית המשפט בדימוס. דניאל פרידמן הוא מינוי ראוי בהחלט. על גדולתו כמשפטן לא צריך להרחיב ובכוחו לעשות מה שצריך לעשות".




במכתב שצירף גור-אריה לתלונה הוא כתב: "היום פתחתי את המחשב בחדשות ynet וחשכו עיני לקרוא בכותרת הראשית דברי איום של ממש, אשר צוטטו מפיו של ד"ר מישאל חשין נגד פרופסור דניאל פרידמן המיועד לתפקיד שר המשפטים ונגד מנהל בתי המשפט לשעבר, בתוארו כנשיא בית משפט מחוזי, השופט לשעבר בועז אוקון.



"התבטאויותיו מהוות לכאורה עבירה על הוראות לחוק איסור לשון הרע... ד"ר חשין אינו חוסה היום תחת חסינות שיפוטית כלשהי והוא כאחד האדם".


http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3362368,00.html
חזרה למעלה

חדש!: הוסף את נקים ככפתור ב-toolbar לגישה מהירה לפורומים ועידכון שוטף

ידיעות אחרונו
אורח








הודעהפורסם: חמישי 08.02.07 16:51    נושא ההודעה: תם עידן המינויים שנולדו במסדרונות הפרקליטות,הסיוט של בייניש

עוד תתגעגעו לרמון

תם עידן המינויים שנולדו במסדרונות הפרקליטות, לא עוד פסקי דין "פה אחד". הסיוט של בייניש קורם עור וגידים

פורסם: 06.02.07, 23:02

אהרן ברק כבר שמע, יש להניח, שמשהו לא טוב עומד לקרות לכל מה שהוא בנה במשך כמעט שלושה עשורים. ה"מהפכה החוקתית", עליה הכריז באורח חד-צדדי, שוב לא תהיה מה שרצה שתהיה. גם הוועדה לבחירת שופטים עומדת לעבור ניעור רציני. מסורת דביקה וארוכת שנים, שהזכירה לא אחת התנהלות של מנזרים אפלים, עומדת להסתיים. בעתיד, מן הסתם, שוב לא נקרא פסקי-דין שהתקבלו "פה אחד".

היועץ המשפטי לממשלה מברך, כמובן, וכך גם כל השאר, כמי שכפאם שד. אבל ברור לגמרי מה הם חושבים בסתר ליבם: מה שחיים רמון רק יכול היה לחלום עליו, אפשר שיתממש עכשיו בפועל. דניאל פרידמן, חתן פרס ישראל, לא מפחד כנראה מאף אחד. הוא לא פוליטיקאי וגם אין לו, מן הסתם, רתיעה מפני אקדמאים. מה שדורית בייניש לא רצתה בכל מאודה, עומד, ללא ספק, לקרות. שורה של אנשי משפט מן השורה הראשונה - עילויים בפני עצמם - עומדת לאייש את הכיסאות המיותמים בבית-המשפט העליון.

למושג "חברים" שוב לא יהיה כל ערך מוסף. הסתיים גם עידן המינויים שנולדו במזנון של פרקליטות המדינה. אפשר כבר לומר בוודאות גמורה שמה שהיה כבר לא יהיה לעולם. ייתכן גם שהרכבה החוקתי של הוועדה לבחירת שופטים ישתנה מן הקצה אל הקצה. השקיפות תהיה בה יותר. כל אחד יוכל לקבל פרוטוקולים מהדיונים. ההתבטאויות תהיינה חשופות לביקורת ציבורית. גם בבית-המשפט העליון, יש להניח, יהיה מה שנקרא בלשון צבאית "שיפור עמדות לאחור".

אפשר גם לשער בוודאות לא מעטה שבעתיד הנראה לעין, שוב לא נחזה במחזות הביזאריים של ביטול חוקים של הגוף המחוקק, או של העמדת החלטות של גופים שלטוניים-נבחרים תחת שבט ביקורתם של אלה שמעולם לא נבחרו ושאף פעם לא עומדים לביקורת הציבור. אהרן ברק אמר פעם שהשופט היושב במשפט הוא-עצמו גם נשפט. זה נכון היה שבעתיים בשנים האחרונות - אבל איש לא ממש נתן דעתו לבחירות הכושלות של שופטים, שבאים משום-מקום והופכים את חייהם של רבים מדי לסיוט אחד מתמשך.

יעקב נאמן ראה את כל אלה - אבל אל
הארץ הנכספת הוא לא הגיע. הוא ביקש לרענן את מה שצריך היה רענון עוד לפני הרבה שנים, אולם דרכו נחסמה. במקומו התיישב על כס שר המשפטים צחי הנגבי, שבמשך כל תקופת כהונתו ריחף מעל ראשו "תיק חקירה". לאחריו כיהן יוסי ביילין, גם הוא לא מבין גדול במה שצריך היה לעשות במערכת אכיפת החוק. ואחר-כך קיבלנו את מאיר שיטרית ואת ציפי ליבני, לאחר שדרכו של ראובן ריבלין נחסמה בגלל עוד "תיק חקירה" שצץ מאי-שם.

חבל, בעצם, להשחית מלים על כל אלה. למעשה, קיבלה מדינת ישראל, גם בתחום הזה, את פירות הבאושים שהיו מנת חלקה בהרבה תחומים אחרים. וכאשר אלה הם שרי המשפטים, מה הפלא שהכרעות הדין מעוררות השתאות, ושרבים כל-כך איבדו את האמון במערכת אכיפת החוק? ולא רק במחנה הימין, שסבל מנחת זרועה בשנים האחרונות. דומה שכיום יודעים גם בקרב מעריציה של המערכת הזאת - רובם חסידים שוטים של "שלטון החוק" - כי בחברה חופשית, עריצותם של המשפטנים אינה טובה מכל עריצות אחרת.

ד"ר חיים משגב, עורך-דין ומרצה למשפט


http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3361908,00.html
חזרה למעלה

ידיעות אחרונו
אורח








הודעהפורסם: חמישי 08.02.07 19:31    נושא ההודעה: פרידמן נועד עם מזוז: אל תתלוננו נגד חשין

פרידמן נועד עם מזוז: אל תתלוננו נגד חשין

שר המשפטים נפגש עם מזוז ואמר כי אינו רואה בהתבטאות של חשין איום, והוא מבקש מאזרחים לא להגיש נגדו תלונות. פרידמן הוסיף כי אין בכוונתו לזעזע את המערכת

אבירם זינו פורסם: 08.02.07, 18:32

"אינני רואה בהתבטאות של חשין איום, בוודאי שלא במישור הפלילי, ואני מבקש מאותם אזרחים שהתכוונו להגיש נגדו תלונה בעקבות דבריו, שלא לעשות כן". כך אמר היום (ה`) שר המשפטים, דניאל פרידמן. אמש פורסם ב-ynet כי מספר עורכי דין הגישו תלונה נגד המשנה לנשיא בדימוס, מישאל חשין, על התבטאויותיו נגד שר המשפטים.

פרידמן נפגש עם היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז. הפגישה, שארכה כשעה וחצי, היתה באווירה נינוחה ובמרכזה הרצון של השניים לשתף פעולה. פרידמן אמר ליועץ כי בכוונתו לקבל החלטות ענייניות ו"לא לזעזע את המערכת".

הפגישה בין פרידמן ומזוז (צילום: יואב גלאי)


פרידמן ביקש גם להימנע מהעברת נושאים שאינם מצדיקים זאת, למישור הפלילי, ברומזו למשפט רמון. במשרד המשפטים הגדירו את הפגישה בין היועץ לשר כ"פגישה טובה" שהפיגה את המתיחות. ביום ראשון צפוי להתקיים טקס חילופי השרים במשרד במעמד שרת המשפטים היוצאת ושרת החוץ, ציפי לבני, והשר הנכנס.

ביום שלישי צפוי פרידמן להיפגש עם נשיאת בית המשפט העליון, דורית בייניש, בניסיון, בין היתר, להפיג את המתח בין השניים.

דבריו של השופט העליון בדימוס מישאל חשין נגד מינויו של שר המשפטים החדש, עוררו סערה בעולם המשפט. גורם משפטי בכיר אמר אמש ל-ynet כי הדברים של חשין הם בלתי נסבלים ולא מתקבלים על הדעת. "המינוי הוא מינוי ראוי, ולא ייתכן שמקרבנו יצאו התבטאויות כל כך חמורות", הוסיף הגורם.


בשידור חי ברשת ב` אתמול בבוקר הזהיר חשין, בקול חנוק מדמעות, את פרופ` פרידמן שלא יעז לפגוע בבית המשפט העליון. "זה ביתי. מי שירים יד על ביתי אני אגדע את ידו", אמר.


כאמור, מעבר לתגובות הנדהמות מפיהם של אנשי משפט, היו גם מי שהחליטו לעשות מעשה: עורכי הדין אילן ציאון, עדי ברוך ונפתלי גור-אריה הגישו אתמול תלונה במשטרה נגד המשנה לנשיא בית המשפט העליון לשעבר.



http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3362731,00.html
חזרה למעלה

הארץ
אורח








הודעהפורסם: שני 12.02.07 8:31    נושא ההודעה: דבריו של השר פרידמן בטכס:אקדם הצעת חוק למאבק בביורוקרטיה

עדכון אחרון - 23:44 11/02/07

פרידמן: אקדם הצעת חוק למאבק בביורוקרטיה

מאת יובל יועז

במקרים מסוימים, אי-תשובה מהרשויות תיחשב כהסכמה; שר המשפטים הנכנס יפעל גם למינוי עו"ד פרטיים לשופטים

פרידמן בטקס. "למנות לשופטים סניגורים שמכירים את המערכת גם מהצד האחר"

תצלום: תומר אפלבאום / באובאו


שר המשפטים הנכנס, דניאל פרידמן, הציג אתמול (ראשון) לראשונה חלק מתוכניותיו המקצועיות לתקופת כהונתו במשרד. בטקס חילופי השרים במשרד המשפטים אמר פרידמן שבכוונתו לפעול למינוי עורכי דין מהשוק הפרטי לשופטים בכל ערכאות השפיטה, להקים בית דין משמעתי לשרים ולנבחרי ציבור, ולקדם חקיקה למאבק בביורוקרטיה. לשרת המשפטים היוצאת, ציפי לבני, אמר פרידמן כי הוא מעריך את העובדה שהיא "נכנסה לתפקיד שרת המשפטים בשלום, ויצאה בשלום", ברמיזה למשפטו של השר לשעבר חיים רמון.

היעדים העיקריים שהציב לעצמו פרידמן הם:

* חקיקה נוספת. בין היתר מדובר על חקיקה בנושאי זכויות אדם בשיתוף עם משרד הפנים, בנוגע להסדרת מעמד ילדי עובדים זרים, מעמדם של בני משפחות של עולים מחבר המדינות, וזכויות של קבוצות מיעוטים נוספות. יקודם גם חוק עיריות חדש, וכן "חוק למאבק בביורוקרטיה". "יש לי מחשבות כלליות וצריך לבחון אותן", אמר פרידמן, "לדוגמה, במצבים מסוימים, חוסר תשובה במועד על ידי הרשות השלטונית ייחשב כאילו ניתן אישור".

* מינוי עורכי דין פרטיים לשפיטה. "מאוד היית רוצה לשלב במערכת השפיטה עורכי דין מהשוק הפרטי האזרחי, שמכירים את המשפט המסחרי, חוזים, חברות, ניירות ערך, לא רק מספרים אלא מחיי המעשה", אמר פרידמן. "מהצד הפלילי הייתי רוצה לראות סניגורים של נאשמים שמכירים את המערכת לא רק מהצד האחד, אלא גם מהצד האחר".

* חיזוק בתי משפט השלום והמחוזי. "בתי המשפט הללו נושאים בעיקר הנטל של השירות לאזרח", אמר פרידמן, "זה עניין חיוני בבתי המשפט. בתי המשפט האלה נמצאים בעומס כמעט בלתי נסבל ואעשה כל שביכולתי כדי לחזק אותם". בין היתר יחוזקו הדרכים האלטרנטיוויות לפתרון סכסוכים משפטיים, כמו גישור ובוררות.

* ארגוני פשיעה. פרידמן גילה שראש הממשלה אהוד אולמרט הבטיח לו תוספת של תקנים לשופטים שידונו רק בתיקי פשיעה מאורגנת ופשיעה חמורה ולפרקליטים שיופיעו בפניהם בשם הפרקליטות. הרכב אחד של שופטים כאלה ידון בתיקים כאלה מיום ליום, כדי לסיים אותם במהירות, וזאת על בסיס "פיילוט".

* בית דין משמעתי לנבחרי ציבור. "העניין נמצא בטיפול מעמיק ויסודי", אמר פרידמן. ואולם למעשה ממתין היועץ המשפטי לממשלה לסיום עבודתה של ועדת שמגר, העוסקת קביעת קוד אתי לנבחרי ציבור. היועץ מקווה שהמלצות הוועדה יכללו גם הקמת ערכאה שמעתית.

* חקיקת עונשי מוצא. פרידמן מתכוון לקדם את הצעת החוק שעליה הכריזה לראשונה לבני, ושמטרתה קביעת קריטריונים לגזירת עונשים בידי בתי המשפט. "צריך שתהיה פחות מקריות", אמר פרידמן, "שיקול הדעת של השופטים יישמר אבל יהיו נקודות מוצא". שר המשפטים שם דגש על הבחנה בין "עבריין מקצועי" לבין מי שמורשע בעבירה בפעם הראשונה "ומגיעה לו הזדמנות נוספת".

בכירי המשרד שבירכו את פרידמן טרחו להזכיר את מאבקן של רשויות אכיפת החוק נגד מי שמנסים לפגוע בהן. "אני מקווה שיחד נוכל להצעיד את המשרד קדימה, תוך עמידה איתנה מול כל אלה שמתקיפים את מערכת אכיפת החוק משיקולים זרים", אמר פרקליט המדינה, ערן שנדר. היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, אמר כי "המערכת שלנו איננה חפה מליקויים, אך אנו במערכת אכיפת החוק עושים את תפקידנו נאמנה, בתום לב ולפי מיטב שיפוטנו המקצועי".

השרה היוצאת לבני אמרה כי "במדינת ישראל לא תופרים תיקים, לא בבניין הזה ולא בשום מקום אחר, לא היה ולא יהיה. יש ציבור שנמצא בתחושה שיש כאן שני מחנות, שאחד מהם רוצה להרוס את בית המשפט העליון, והשני חי בתחושה שאנחנו חיים במדינה שתופרים בה תיקים. לא היה ולא נברא. אין צדדים שונים, כולנו באותו צד".

היום ינהל פרידמן לראשונה את ישיבת ועדת השרים לחקיקה, שהוא עומד בראשה. מחר ייפגש פרידמן לראשונה עם נשיאת בית המשפט העליון, דורית ביניש.


http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/824505.html
חזרה למעלה

מבזקים של "נקים":קרא על זימונו של חיים יטיב לחקירה בו הסתבכה היאח"ה בפרשת רמון

ערוץ 7
אורח








הודעהפורסם: שלישי 13.02.07 11:37    נושא ההודעה: ד``ר חיים משגב:למושג `חברים` שוב לא יהיה כל ערך מוסף

מערכת המשפט הישראלית
מאת ד"ר חיים משגב

למושג `חברים` שוב לא יהיה כל ערך מוסף.


אהרן ברק אולי כבר שמע במקום שבו הוא מכהן עתה כמרצה אורח, תמורת סכומי-עתק, שמשהו לא טוב עומד לקרות לכל מה שהוא בנה במשך כמעט שלושה עשורים. `המהפכה החוקתית` שהוא הכריז עליה באורח חד-צדדי שוב לא תהיה מה שהוא רצה שהיא תהיה. גם הוועדה לבחירת שופטים עומדת לעבור ניעור רציני. לא עוד מה שהיה שם בשנים האחרונות. מסורת ארוכת שנים, דביקה שהזכירה, לא אחת, התנהלויות במנזרים אפלים, עומדת להסתיים. בעתיד, מן הסתם, שוב לא נקרא פסקי דין שהתקבלו `פה אחד`.


היועץ המשפטי לממשלה מברך, כמובן, וגם כל השאר עושים את אותו הדבר כמי שכפאם שד, אבל ברור לגמרי מה הם חושבים בסתר ליבם: מה שחיים רמון רק יכול היה לחלום עליו, יכול ויתממש עכשיו בפועל
היועץ המשפטי לממשלה מברך, כמובן, וגם כל השאר עושים את אותו הדבר כמי שכפאם שד, אבל ברור לגמרי מה הם חושבים בסתר ליבם: מה שחיים רמון רק יכול היה לחלום עליו, יכול ויתממש עכשיו בפועל. דניאל פרידמן, חתן פרס ישראל, כנראה לא מפחד מאף אחד. הוא לא פוליטיקאי, וגם אין לו, מן הסתם, רתיעה מפני אקדמאים. מה שדורית בייניש לא רצתה בכל מאודה, עומד לקרות. שורה של אנשי משפט מן השורה הראשונה, עילויים בפני עצמם, עומדת לאייש את הכיסאות המיותמים בבית המשפט העליון.

למושג `חברים` שוב לא יהיה כל ערך מוסף. הסתיים גם עידן המינויים שנולדו במזנון של פרקליטות המדינה. אפשר כבר לומר בוודאות גמורה שמה שהיה כבר לא יהיה לעולם. ייתכן גם שהרכבה החוקתי של הוועדה לבחירת שופטים ישתנה מן הקצה אל הקצה. השקיפות תהיה רבה יותר. כל אחד יוכל לקבל פרוטוקולים של הדיונים. ההתבטאויות תהיינה חשופות לביקורת ציבורית. גם בבית המשפט העליון, יש להניח, יהיה מה שנקרא בלשון צבאית `שיפור עמדות לאחור`.

אפשר גם לשער בוודאות לא מעטה שבעתיד הנראה לעין שוב לא נחזה במחזות הביזאריים של ביטול חוקים של הגוף המחוקק או של העמדת החלטות של גופים שלטוניים-נבחרים תחת שבט ביקורתם של אלה שמעולם לא נבחרו ושאף פעם לא עומדים לביקורת של הציבור. אהרן ברק אמר פעם שהשופט היושב במשפט הוא-עצמו גם נשפט. זה נכון היה שבעתיים בשנים האחרונות, אבל אף אחד לא ממש נתן דעתו לבחירות הכושלות של שופטים שבאים משום-מקום, והופכים את חייהם של רבים מדי לסיוט אחד מתמשך.


דומה, שכיום יודעים, גם בקרב מעריציה של המערכת הזאת, רובם חסידים שוטים של `שלטון החוק` שבחברה חופשית עריצותם של המשפטנים אינה טובה מכל עריצות אחרת
יעקב נאמן ראה את כל אלה, אבל אל הארץ הנכספת הוא לא הגיע. הוא ביקש לרענן את מה שצריך היה רענון עוד לפני הרבה שנים, אולם דרכו נחסמה. במקומו התיישב על כס שר המשפטים צחי הנגבי שבמשך כל תקופת כהונתו ריחף מעל ראשו `תיק חקירה`. לאחריו כיהן יוסי ביילין, גם הוא לא מבין גדול במה שצריך היה לעשות במערכת אכיפת החוק, ואחר כך קיבלנו את מאיר שיטרית ואת ציפי ליבני, לאחר שדרכו של ראובן ריבלין נחסמה בגלל עוד `תיק חקירה` שצץ מאי-שם. .

חבל, בעצם, להשחית מילים על כל אלה. למעשה, קיבלה מדינת ישראל, גם בתחום הזה, את פירות הבאושים שהיו מנת חלקה בהרבה תחומים אחרים. וכאשר אלה הם שרי המשפטים, מה הפלא שהכרעות הדין מעוררות השתאות, ושרבים כל כך איבדו את האמון במערכת אכיפת החוק. לא רק במחנה הימין שסבל מנחת זרועה בשנים האחרונות.

דומה, שכיום יודעים, גם בקרב מעריציה של המערכת הזאת, רובם חסידים שוטים של `שלטון החוק` שבחברה חופשית עריצותם של המשפטנים אינה טובה מכל עריצות אחרת.


http://www.inn.co.il/Articles/Article.aspx/6407
חזרה למעלה

אורח









הודעהפורסם: שלישי 13.02.07 19:05    נושא ההודעה: FRIEDMAN: ACT or GO HOME

FRIEDMAN is used to talk as a Proffesor, but he must ACT against our COUURPT JUDICIAL system, or GO HOME

The POLICE-KARADI requested to investigate JUDICIAL with CRIMINAL FACTS against them...: Including AHARON BARAK + 17 HOUSES and the ILLEGAL WAYS that these CLIQUE MEMBERS mis-use our Judicial system to ESCAPE JUSTICE after they get CAUGHT...! l

MAZUZ and CHENDAR (Judicial too...) closed the POLICE CLAIMS WITHOUT EXPLAINATIONS

For more information look in this web-site at: Judges get rich from foreclosures

DANIEL FRIEDMAN will have to act and fight these and other Judicial clique members, in order to stop many CRIMES against innocent SMALL JEWISH CHILDREN and their fathers that get HURT ILLEGALLY by these Judicial
חזרה למעלה

דה מרקר
אורח








הודעהפורסם: שישי 11.04.08 6:40    נושא ההודעה: אהרן ברק: התנהלותו של שר המשפטים היא סיוט - זו תחילתו של הסוף

אהרן ברק: "התנהלותו של שר המשפטים היא סיוט - זו תחילתו של הסוף"

08:42 | 10.4.2008 ארי שביט
תגיות: אהרן ברק, דניאל פרידמן, דורית ביניש, בג"ץ

כל כך הרבה זמן שתקת, אהרן ברק. מדוע החלטת לדבר כעת?

"שירתתי את הציבור 31 שנה. שנים לא פשוטות, לא קלות. יועץ משפטי לממשלה, שופט מן השורה, נשיא בית משפט עליון. והפילוסופיה שלי אומרת שכשאדם מסיים את תפקידו הוא מסיים את תפקידו. המסך יורד. לא תמיד אנשים יודעים לפרוש ואני חשבתי שצריך לדעת לפרוש, להסתלק, לומר שלום. ההחלטה שלי להשמיע קול כעת נובעת מכך שהשבר גדול. הגיעו מים עד נפש.

"נעשיתי אדם חרד. חרד מפני שהבעיה היא לא רק דניאל פרידמן, אלא הפרידמניזם. פרידמניזם הוא בולמוס של עשייה מהיום למחר שכל כולה באה לפגוע בבית המשפט העליון ובנשיאו ללא התחשבות בתוצאות. פרידמניזם זה עלול ללוות אותנו גם אחרי שפרידמן ילך. פרידמניזם שיגרום לכך שיינתן כאן משקל הרבה יותר גדול לאינטרסים של הכלל על חשבון החירויות של הפרט. פרידמניזם שעלול לסכן את כל המפעל שבנו דורות של שופטים. המפעל הזה אדיר אך הוא ביסודו עדין. מאוד עדין. ממש שביר.

אהרן ברק ודניאל פרידמן. מהפכנים

"כשדורית ביניש טילפנה אלי לאמריקה והודיע לי שמינו את דני לשר משפטים ידעתי לאן אנחנו הולכים. החלטתו של ראש הממשלה הדהימה אותי. הכרתי את המאמרים של פרידמן. הכרתי את יחסו לנשיאת בית המשפט העליון. הבנתי מה עתיד להתרחש. ובכל זאת, לא האמנתי שדברים יתרחשו בקצב שכזה ובעוצמה שכזאת. רציתי לקוות שפרידמן הוא אדם רציונלי שיבין את תפקידו כשר משפטים. ותפקידו של שר משפטים הוא להגן על מערכת המשפט, לא לתקוף אותה. לחזק אותה, לא להרוס אותה. לכן אני יכול לומר שמעשיו של פרידמן לא באים לי כהפתעה ובכל זאת הם מפתיעים אותי. אתה יודע, כך זה עם המוות: הוא אף פעם לא מפתיע, אבל הוא בא כהפתעה".

כבר חודשים רבים אהרן ברק מבעבע. מתייסר, מתלבט. מחליט לדבר וחוזר בו. מחליט לדבר כך ומחליט לדבר אחרת. מחליט לדבר ודוחה. נרתע מאוד מלעשות את המעשה שהוא יודע שהוא חייב לעשות. נרתע מלקפוץ קפיצת ראש אל המים הסוערים. לא באמת רוצה לצאת לעימות ישיר עם שר המשפטים.

אולם ברגע שהנשיא לשעבר של בית המשפט העליון מתיישב בכורסה השחורה הצנועה שבפינת חדר העבודה שלו במרכז הבינתחומי בהרצליה, הוא לא שולט בעצמו. הטיעונים סדורים ותבוניים אבל המזג לא לגמרי שיפוטי. החרדה היא חרדה לבית המשפט אבל הזעם הוא גם אישי. זעם של אדם הרואה את מפעל חייו קורס לנגד עיניו. זעם של השופט החשוב בתולדות ישראל הרואה את מעשי ידיו טובעים בים.

אהרן ברק נולד בליטא ב-36'. בין גיל חמש לשמונה חי עם הוריו בגטו קובנה. שרד את הסלקציה, שרד את אקציית הילדים, הוברח מהגטו בשק. נדד עם אמו ואביו באירופה של אחר המלחמה וב-47' עלה עמם ארצה והגיע לשכונת רחביה בירושלים. ב-74' הפרופסור המבריק למשפטים מונה באופן מפתיע ליועץ המשפטי לממשלה. הוא ניהל שורה של חקירות נגד מושחתים רבי-עוצמה והביא להתפטרותו של ראש הממשלה יצחק רבין. בסתיו 78' היה לשופט עליון ובסתיו 95' היה לנשיא בית המשפט העליון. ב-28 שנותיו בעליון הרחיב מאוד את סמכויות בית המשפט ועשה בהן שימוש כדי להגן על זכויות האדם והאזרח.

לטוב או לרע, אהרן ברק הוא דמות ישראלית מכוננת. במובן מסוים הוא המנהיג הישראלי הבולט ביותר של הדור האחרון. בתקופה שבה המנהיגות הפוליטית בארץ הלכה ושקעה, ברק יצר מנהיגות משפטית שהביאה לעיצובה מחדש של ישראל כדמוקרטיה-חוקתית שבית המשפט ממלא תפקיד מרכזי בחייה. בשנים האחרונות תורת ברק ומורשתו עוררו התנגדות הולכת וגוברת. לכן יש ערך רב לא רק לדברים שאותם אומר נשיא בית המשפט לשעבר על שר המשפטים הנוכחי אלא גם לאופן שבו הוא מגדיר את עצמו ואת ערכי הליבה שלו.

שומר החומה

מהן הזירות שבהן מתנהלת היום המערכה על עתיד המשפט בישראל ועתיד שלטון החוק?

"יש שלוש זירות: עצמאות מערכת המשפט, בחירת שופטים וסמכות בית המשפט. התפקיד של נשיא בית המשפט העליון הוא לשמש חומת מגן על המערכת השיפוטית מפני המערכת הפוליטית. ב-25 השנים האחרונות נוצרה מציאות ניהולית שבה את מערכת בתי המשפט ניהלו ביחד נשיא בית העליון ושר המשפטים. שופט לא היה הולך לשר המשפטים, שר המשפטים לא היה קורא אליו שופטים. ביצור העצמאות השיפוטית נעשה בכך שהנשיא עמד על החומה עם הסתכלות פנימה, אל תוך מערכת המשפט, ואילו השר עמד עם הגב אליו בהסתכלות החוצה אל המערכת הממשלתית, הפוליטית והציבורית. הנשיא עמד בראש ההיררכיה הפנימית ואילו השר הגן מפני לחצים חיצוניים. כעת בא שר המשפטים ואומר 'אני אנהל את המערכת'. הוא מנסה לסלק את הנשיא מתפקידו כשומר החומה. בכך הוא ממוטט את החומה ויוצר קשר ישר בין הפוליטי לשיפוטי, סימביוזה בין הפוליטיקה הישראלית לבין השפיטה הישראלית".

במה באה הסימביוזה הזאת לידי ביטוי?

"אם שופט ירצה להיבחר או להתקדם הוא ילך לשר המשפטים. אם נשיא בית משפט יהיה זקוק לתקנים הוא ילך לשר המשפטים. העצמאות האישית עדיין תתקיים - לא יטלפנו לשופט לומר לו לכתוב פסק דין כזה או אחר - אבל העצמאות המוסדית תחדל להתקיים. שופטים ונשיאי בתי משפט יהיו כפופים מנהלית ומוסדית לפוליטיקאים. לאט-לאט זה יטפטף. ואז הסכנה היא באמת סכנה של עולם שלישי. הרי כבר עכשיו בא שר המשפטים ואומר לבית המשפט כך: קח את האקדח, שים אותו ליד הרקה שלך. אם אתה מחליט כמוני, כמו שאני רוצה, האקדח לא יירה. אבל אם תחליט לא כמו שאני רוצה האקדח יורה והסמכות שלך נופלת.

"ההתנהלות של שר המשפטים כוחנית וברוטלית. הוא מתערב באופן גס בעצמאות השיפוטית, מהלך אימים על השופטים. הוא מנסה לאלף את בית המשפט. ואם כך נוהג השר כעת, שווה בנפשך מה צפוי לנו אם הרפורמות שלו ימומשו. נשיא בית המשפט יאבד את סמכותו כראש המערכת ושופטים יחושו שמקור הכוח האמיתי הוא השר, הממשלה והפוליטיקאים. זה סיוט. זו תחילתו של סוף".

אבל יש הטוענים שהמערכת ריכוזית מדי. היררכית מדי. מנוהלת כמסדר סגור.

"אני מוכן לדון בהצעות לדמוקרטיזציה של המערכת, אבל זאת אך ורק אם תובטח בחקיקה העצמאות המלאה שלה. כל עוד אין לנו עצמאות מערכתית אלא רק אוטונומיה, מעמדו של נשיא בית המשפט כראש המערכת הוא תנאי הכרחי כדי לשמור על עצמאות שיפוטית. אני מאמין בשופטים שלנו ואני מאמין ביכולתם לשמור על יושרה ועל ניקיון דעת בכל מצב. אבל אנו עוסקים כאן בדיני נפשות. מדינה הרוצה לשמור על מערכת המשפט שלה לא יכולה לקחת על עצמה סיכונים בנושאים כאלה.

"כבר עכשיו קיימת תחושה שנשיאי בית משפט שהשר חפץ ביקרם מתוגמלים ואחרים לא. כבר עכשיו יש שופטים הנצבעים בצבע אחד ושופטים הנצבעים בצבע אחר. שופטים יודעים שאם יעמדו לצד הנשיאה עלולות להיות לכך השלכות. שופטים חשים צורך לרצות את שר המשפטים. זהו מצב שהדעת אינה סובלת. מעשיו ודבריו של השר פרידמן מקעקעים את אושיות המערכת".

השר פרידמן מציע להקטין את חלקם של השופטים בוועדה למינוי שופטים ולהגדיל את חלקם של אנשי הציבור. לא נשמע נורא כל כך, לא כל כך מהפכני.

"בנושא זה לפרידמן יש טענה שיש בה היגיון מסוים. לשיטתו, כאשר לבית משפט יש סמכות לבטל חוקים, הרכב בית המשפט צריך להיקבע בתהליך שיש בו גם ממד פוליטי. ובאמת, רוב בתי המשפט החוקתיים בעולם נבחרים על ידי גופים פוליטיים. התשובה הראשונה שלי בעניין זה היא האמרה האמריקאית שעל פיה לא מתקנים את מה שעובד היטב. והשיטה שלנו עובדת היטב, היא הונהגה ב-53' והוכיחה את עצמה. המינויים טובים, אין פוליטיזציה. התשובה השנייה שלי היא שהתרבות הפוליטית שלנו אינה התרבות הפוליטית של גרמניה או קנדה. בגרמניה, למשל, כאשר מחפשים שופט סוציאל-דמוקרט מחפשים אותו סוציאל-דמוקרט שיהיה מוסכם על כולם. שמעלותיו האישיות יהיו כל כך מובהקות עד שגם נוצרים-דמוקרטים יתמכו בו. אצלנו עלול להתפתח מצב שבו שופטים ימונו על פי מפתח פוליטי גס - לעבודה יהיו שופטים של העבודה, לש"ס יהיו שופטים של ש"ס. עלולה להתרחש בלקניזציה פוליטית של בית המשפט. עלולים להיכנס אנשים קיצוניים ובלתי מתאימים. לתן וקח הפוליטי לא יהיה גבול".

בנוגע לסמכויות בית המשפט פרידמן דווקא מנסה להגן על שינויים חוקתיים שלך היה בהם חלק. הוא מנסה לעגן בחקיקה את סמכות בית המשפט לקיים ביקורת שיפוטית על חוקים שהכנסת מחוקקת.

"ההצגה הזאת של הדברים אינה מדויקת. כשבודקים את הצעת החוק בפינצטה מוצאים שהיא קובעת שביקורת שיפוטית תחול רק על חוקים הנוגדים את חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק. הפסיקה שלנו כבר קבעה את זה ולכן הצעת החוק לא נחוצה. אבל המשמעות האמיתית של הצעת פרידמן היא שהביקורת השיפוטית תחול רק בנוגע לשני חוקי היסוד הללו. זה החלק המסוכן שבה, זו בעצם הצעת חוק לשלילת הביקורת השיפוטית. היא שוללת ביקורת שיפוטית בכל הנוגע לתחומים ששני חוקי היסוד אינם חלים עליהם.

"בהצעתו של פרידמן יש עניין חמור נוסף. על פיה, פסק דין של בית המשפט מושהה לתקופה מסוימת שבה הכנסת יכולה לבטל את תוצאותיו. גם היום, הכנסת יכולה לעשות זאת על ידי שינוי חוק יסוד - דבר שאינו פשוט. לכן, אם ההצעה תתקבל, תפחת באופן משמעותי מאוד יכולת בית המשפט להגן על זכויות אדם. בהרכב שבו ישבתי בית המשפט ביטל חוק של הכנסת האומר שאי אפשר להגיש תביעות על נזק שנגרם באזורי ביטחון ושאינו קשור לפעולות מלחמתיות. הכנסת לא חידשה את החוק כיוון שחברי הכנסת חששו לשנות חוק יסוד. אך אם תתקבל הצעת פרידמן, הם לא יחששו עוד, הם יבטלו פסיקות של העליון בלי להניד עפעף".

זכות העמידה היא הזכות של כל אדם וכל גוף לפנות לבג"ץ בנושאים שאינם נוגעים לו אישית. הנשיא מאיר שמגר ואתה הרחבתם את הזכות הזאת עד מאוד. פרידמן חושב שזו היתה טעות.

"כשופט עליון וכנשיא העליון המשכתי את התהליך החשוב שבו התחילו השופט צבי ברנזון, השופט חיים כהן וקודמי שמגר: פתיחת דלתותיו של בית המשפט הגבוה לצדק. נכון שהרחבנו יותר מבתי משפט אחרים בעולם. אבל המגמה העולמית היא בכיוון שלנו. אם תתקבל גישתו של פרידמן המשמעות היא שהאגודה לזכויות האזרח והתנועה לאיכות השלטון וגופים מעין אלה כמעט לא יוכלו לבוא להופיע בפני בית המשפט. פסקי דין כמו רפי פלד, יוסי גינוסר, אריה דרעי ורפאל פנחסי לא יבואו לעולם.

"גם כאן הבעיה נעוצה בתרבות הפוליטית בישראל. אם היתה כאן תרבות של it's not done מצבנו היה אחר. אם אישי ציבור שנתפסו בקלקלתם אצלנו היו מתפטרים כפי שהתפטר מושל ניו יורק, לא היה צורך בפעולה של בית המשפט. אבל לא דרעי, לא פנחסי ולא גינוסר העלו בדעתם להתפטר. וכך גם היום. ולכן במקרים הנכונים בית המשפט צריך לומר את מה שאמרנו בוועדת כהן: לך. שכן איש הציבור עצמו לא הולך. הוא לא מבין שעליו ללכת".

האחריות של אולמרט

תיארת שלוש חזיתות שבהן פרידמן תוקף. מהי התוצאה המצטברת של שלוש המתקפות האלו?

"צונאמי. יש כאן שלוש רוחות רעות שיחדיו מחוללות צונאמי. כרגע פרידמן נבלם. בגלל המחויבויות הקואליציוניות הוא לא מצליח להעביר שינויים בחוקי יסוד. אולם החשש הגדול שלי הוא מפני התקופה שלפני הבחירות, כאשר לא תהיינה מחויבויות כאלה. כאשר הקרחונים יתחילו לזוז. פחד ממלא את לבי כשאני חושב מה עלול להתרחש אז. בכנסת, אי-אהבת בית המשפט העליון עלולה להתקבל יפה. יש מי שעלול להפוך את המלחמה בבית המשפט לסמל ולדגל. לכן אם פרידמן לא ייעצר עכשיו, ערב הבחירות, עלול להתחולל כאן צונאמי".

ומה יהיו תוצאות הצונאמי הזה?

"פרידמן מדבר על לחזור שלושים שנה אחורה. כבר טיפסנו על ההר. עלינו לעבר פסגת האוורסט. נשמנו אוויר פסגות. היעלה על הדעת לחזור כעת לאחור? דני פרידמן לא ישתנה. הוא איש ישר ההולך עם הראש בקיר. הוא לוחם צלב והוא לא יעצור. לכן מוטלת כאן אחריות היסטורית על ראש הממשלה, על שרי הממשלה ועל ראש האופוזיציה. לשבחו של אהוד ברק ולשבחה של מפלגת העבודה ייאמר שהם עומדים בפרץ. גם ביבי. רק בזכותם פרידמן נעצר עד כה. אבל בכך לא די. הצונאמי עודו משתולל והוא עלול לעלות על בית המשפט".

אז ללא שינוי אישי הסכנה לא תיעלם?

"אני חושש. קרתה לנו תקלה כשהעמידו אדם לא מתאים לתפקיד. אני לא רוצה לומר שהוא מועל בתפקידו אבל הוא לבטח אינו ממלא את תפקידו כראוי. שר המשפטים לא ממלא את תפקידו. כתוצאה מדבריו נפגע אמון הציבור במערכת המשפט ונפגעת יכולת המערכת לתפקד בשלווה ובביטחון. מספרים לי שופטים שלא פעם אומרים להם מתדיינים תראו מה פרידמן אומר עליכם. מי אתם. הדברים מחלחלים אל תוך אולמות המשפט. לכן יש עצבנות במערכת. יש תחושה חזקה של אי-שקט. גם אם פרידמן חושב שצריך לתקן דברים אלה או אחרים אי אפשר לתקן באמצעות הרס. אי אפשר להרוס את בית המשפט ואחר כך לקחת את האבנים ולבנות מחדש. כך לא נוהג אוהב. כך נוהג אויב".

האם לנוכח זאת לא מוטלת אחריות אישית על ראש הממשלה?

"ראש הממשלה בוודאי נושא באחריות לכך שמינה את דני פרידמן. המינוי הוא של הממשלה אבל האחריות האישית היא שלו. איני אומר זאת כדי להתעמת אלא כדי להבהיר. כדי לקרוא לפעולה מתקנת. ראש ממשלה ששלף פרופסור מחיי האקדמיה, החזיר אותו מגמלאות ומינה אותו לשר המשפטים אחראי למעשיו ולדבריו בדיוק כמוהו. במובן מסוים אחריותו של ראש הממשלה גדולה אפילו יותר. שכן פרידמן היה לפחות עקבי. הוא לא חידש כלום. לעומת זאת לגבי ראש הממשלה יש שתי אפשרויות: אם ידע מה צפוי - הוא אחראי באותה מידה. אם לא ידע - הוא נושא באחריות על חוסר הידיעה. אולם לממשלה יש אחריות משותפת. כל שר צריך לראות עצמו כאילו הוא עצמו ניסח את הצעות השר ועשה את מעשיו".

אם פרידמן ימשיך בשלו והצונאמי ימשיך להשתולל, מה עלולות להיות התוצאות, איזה מין רשות שופטת פרידמן עלול להשאיר אחריו?

"רשות שיפוטית שהכניסה אליה הרבה יותר פוליטית והסמכויות שלה בתחום זכויות האדם וטוהר המידות הרבה יותר מצומצמות. רשות שופטת מדוללת ומדולדלת הנתונה להשפעות פוליטיות חזקות ששופטיה נבחרים לא לפי כישורים אלא לפי קשרים פוליטיים. רשות שופטת שיכולתה להגן על זכויות היחיד, על זכויות המיעוט ועל טוהר השלטון עוקרה במידה רבה. בית המשפט יהפוך לבית משפט שהוא פוליטי במינויו ומצומצם ביכולתו להבטיח טוהר מידות וזכויות אדם. זה יהיה בית משפט מסורס. בית משפט גמד".

הנעלים של ביניש

אתה חש גם כאב אישי,
חזרה למעלה

חשיפה בלעדית של "נקים": ההונאה במיליארדים של הקיבוצים בשיתוף רשם האגודות

אולמרט בחר בפרידמן להגנתו
אורח








הודעהפורסם: חמישי 05.06.08 2:30    נושא ההודעה: פרידמן מנגח את מנהלי וראשי מערכת המשפט, להרתיעם מהרשעת הבוס שלו-אולמרט...!

המישטרה, מזוז, לדור, לינדנשטראוס, שופטים ונוספים שהם כולם שכירים במערכת המשפט, ממלאים הוראות של שר המשפטים - פרידמן שכפוף לאולמרט החשוד עם חבריו בפלילים...!
חזרה למעלה

הצג הודעות מלפני:   
הגב לנושא    אינדקס הפורומים -> הודעות של נקים כל הזמנים הם GMT + 2 שעות
עמוד 1 מתוך 1

נבחרים

גילויים אחרונים בפרשת רצח יצחק רבין ז"ל

הקשרים של `המאפיה` המשפטית נחשפים

הצטרף עכשיו למאבק של נקים נגד השחיתות השלטונית

גלובס חושף שהפרקליטות מושחתת השופטת הדס יהלום מאשרת זאת אך לא עושה דבר

תודה למאות הלייקים, שדרגנו
לדף חדש תודה לחדש לנו לייק!


 
קפוץ אל:  
אתה לא יכול לפרסם נושאים חדשים בפורום זה
אתה יכול להגיב לנושאים בפורום זה
אתה לא יכול לערוך את הודעותיך בפורום זה
אתה לא יכול למחוק את הודעותיך בפורום זה
אתה יכול להצביע בסקרים בפורום זה
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum
תגובה כללית לאתר זה כאן, תגובה להודעה או כתבה ספציפית יש להגיב למעלה,תודה!


WANT TO KNOW WHO REALLY RULES THE STATE OF ISRAEL? GO TO THE SCHLAFF AFFAIR

Powered by Nakim Israeli Citizens ֲ© People of Israel 2005, 2021



משה גל טדי קולק דוד בן גוריון
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group